Distribusjonskanaler 6053
Læringsutbytte
Gjennom dette emnet skal studentene få grunnleggende bakgrunn for å forstå begrep som struktur, atferd og virkemåte i en distribusjonskanal. De vil få:
- innsikt i hvordan atferd varierer fra kanal til kanal - ved hjelp av presentasjoner av aktører i utvalgte distribusjonskanaler
- kunnskap om grunnleggende begrep som makt, konflikt og relasjoner.
- ferdigheter i planlegging og gjennomføring av varierte arbeidsoppgaver i et framtidig tilsettingsforhold.
- ferdighet i innhenting av relevante data om distribusjonskanaler
- ferdighet til å anvende datamaterialet på en konkret problemstilling.
- ferdighet i å presentere problemstillinger som er relevante for emnet
- generell kompetanse for å vurdere hvordan distribusjonskanalene trolig vil utvikle seg i framtida, både nasjonalt og internasjonalt
Innhold
- Struktur, atferd og virkemåte i distribusjonssystemer
- Rammevilkår for distribusjonsvirksomhet: Arbeidsbetingelser - determinanter
- Sentrale begrep som makt og relasjoner innad i en distribusjonskanal
- Distribusjon som en del av et logistikksystem
- Relasjoner mellom kanal og kunder
- Konkurranse: fra å være konkurranse mellom enkeltaktører til å bli konkurranse mellom vertikalt integrerte systemer.
- Internasjonal detaljhandel: distribusjonskanaler integrert på tvers av landegrensene.
- Framtidig utvikling av distribusjonskanalene
Arbeids- og læringsformer
3-4 timer forelesning pr uke i vårsemesteret.
Vurderingsformer
Obligatorisk innlevering (gruppe) med muntlig presentasjon ( til sammen 40%) og en skriftlig individuell sluttprøve, 3 timer (60%). Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Per Oddvar Marheim Isaksen - 11.12.2012