Foretaksstrategi 6013

Læringsutbytte

Emnet gir innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tnekning og tilnærming og dermed gjøre dem kvalifisert for å banbefale og delta i strategiske prosesser i en virksomhet.

Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene, og det skal bidra til at studenten ser de ulike fagområdene i sammenheng:

  • strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskaping, effektivitet og lønnsomhet
  • strategiske prosesser og perspektiver, hvorav ledelsesperspektivet er sentralt
  • hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
  • konsernstrategier og strategiske forretningsområder
  • strategisk markedsføring, differensiering, valg av målgrupper, posisjonering, profilering og E-strategier
  • kunne kunne bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • kunne gjennomføre strategisk analyse for en forretningsenhet med fokus både på omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser.
  • kunne anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomiskø-administrative fag som inngår i utdanningen. Den strategiske analysen skal gjennomføres ved hjelp av trinnene i strategiprosessen.
  • strategi i dynamiske omgivelser, innovasjon og læring
  • samfunnsansvar og etikk

Innhold

De elementene som skal dekkes er:

  • Strategiprosesser - den strategiske ledelsesprosessen
  • Visjon, forretningsidé(er), verdier og mål
  • Strategiske forretningsområder
  • Strategianalyser (eksterne faktorer - omgivelser, interne faktorer - ressurser) og strategiske muligheter
  • Differensiering, valg av målgrupper, posisjonering og profilering, samt porteføljeanalyser
  • Strategievalueringer og -valg
  • Konsernstrategier
  • Strategi og etikk

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesing pr uke i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Studenten skal selv skrive et case basert på et godkjent tema og skal i forbindelse med dette gjøre sine egne vurderinger. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig. Andre del er en skriftlig sluttprøve uten hjelpemidler, 3 timer. Hver del teller 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.06.2013