Reiseliv og entreprenørskap 6073
Læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført kurs ha:
- Kunnskap om hva entreprenørskap er i en reiselivssammenheng både i en nasjonal og internasjonal kontekst
- Grunnleggende forståelse for forskjellen mellom entreprenørskap og innovasjon
- Kunnskap om hva som adskiller entreprenører/entreprenørskap i en reiselivssammenheng fra entreprenører i andre bransjer
- Kunnskap om rammebetingelser og støttemuligheter for entreprenørskap
- Kunne forholde seg kritisk og reflektert til muligheter og utfordringer knyttet til entreprenørskap i reiselivet
- Kunnskap om og forståelse for forskjellige aspekter knyttet til entreprenørskap i et distriktsperspektiv
Innhold
Emnet vil ta opp ulike sider og aspekter knyttet til koplingen mellom reiseliv og entreprenørskap både i en nasjonal og internasjonal kontekst, herunder perspektiver på entreprenørskap og innovasjon, karakteristika og kjennetegn ved reiselivsbedrifter, reiseliv som distriktsutviklingsfaktor. Forutsetninger og begrensninger knyttet til entreprenørskap i en reiselivskontekst belyses og problematiseres. Studentene skal individuelt eller to og to arbeide med en selvvalgt case med obligatoriske innleveringer som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeids- og læringsformer
Normalt 3 timer forelesning pr uke i vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, gjesteforelesning, casearbeid, studentpresentasjoner og øvingsoppgaver. I tillegg gjennomfører vi noen utvalgte ekskursjoner. Ekskursjoner er i utgangspunktet obligatoriske.
Vurderingsformer
a) Muntlig presentasjon av et tema (godkjent/ikke godkjent)
b) Caseinnleveringer (40%). Hvert delinnlevering må kvalifisere til bestått karakter.
c) Skriftlig prøve, 4 timer (60%)
Graderte karakerer (A-F). For å få godkjent vurdering i emnet, må alle delprøver være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ingeborg Nordbø <Ingeborg.M.NordboSPAMFILTER@hit.no> - 12.12.2012