Reiselivsgeografi og GIS 6075
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- kunnskap om de viktigste turistrømmene i verden og forlaringsmekanismene bak disse
- oversikt over viktige attraksjoner av global, regional og nasjonal verdi
- kjennskap til hvordan GIS på ulike måter kan anvendes i planlegging og gjennomføring av reiser
- være i stand til å komponere ulike feriepakker til ulike markedssegmenter på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Innhold
Aktuelle tema vil kunne være:
- Reiselivsressurser og etterspørsel
- Klimatiske forholds betydning
- Transporttilbudet
- Globaliseringen av turismen
- Regionale aspekter ved turismen i Europa
- Afrika og Midt-Østen
- Asia og Stillehavet
- Amerika
- Framtidsaspekter
- Bruk av GIS i reiselivet
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli undervist 3-4 timer pr. uke i vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporter/innleveringer. Deler av undervisningen vil ha obligatorisk frammøte.
Vurderingsformer
Gruppeoppgave med framføring innen GIS/GPS som teller 30 % av den endelige karakteren. Skriftlig individuell avsluttende eksamen, 4 timer (70 %). Gruppeoppgava i GIS må kvalifisere til bestått for å kunne gå opp til slutteksamen. Graderte karakterer (A-F).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2012