Samfunnsvitenskapelig metode 6011

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • kunne se forskjellen på og formulere ulike typer problemstillinger med utgangspunkt i et undersøkelsestema
  • forstå problemstillingens innvirkning på hva som er hensiktsmessige metodevalg i en undersøkelse
  • forstå forskjellen på intensive og eksetensive undersøkelsesopplegg
  • ha oversikt over etiske problemstillinger i samfunnsforskningen
  • kunne formulere ulike undersøkelsesdesign
  • forstå kunnskapens begrensninger og rekkevidde i sosial virkelighet
  • være i stand til å anlysere kvalitative og kvantitative informasjon
  • unngå å gjøre feilslutninger på bakgrunn av undersøkelsens funn

Innhold

Emnet er delt inn i følgende tre temabolker:

Metoderefleksjoner
- Hva kjennetenger samfunnsvitenskapelig metode?
- Hvordan formulere gode og relevante problemstillinger?
- Betydning av teori i undersøkelsen.
- Forholdet mellom teori og empiri.
- Valg av undersøkelsesmetode.
- Praktisk gjennomføring av en undersøkelse.

Kvalitative metodeteknikker:

- Hvordan samle inn data ved hjelp av observasjon?
- Hvordan samle inn data ved hjelp av intervju?
- Framgangsmåter for bruk av kvalitative data?

Kvantitative metodeteknikker
- Hva er kvantitative data?
- Hvordan samle inn kvantitative data ved hjelp av strukturerte spørreskjema?
- Hvordan gjennomføre enkle analyser av kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre mer kompliserte analyser av kvantitative data?

Arbeids- og læringsformer

3 timer forelesning i uka i høstsemesteret. Vi løser gamle eksamensoppgaver.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen på 4 timer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karl Johan Gloppen <Karl.j.GloppenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.06.2013