Tourism and the Environment 6044

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • tilegne seg generell kunnskap om «turisme» og «miljø» som begrep og fenomen
  • tilegne seg god forståelse for reiselivets miljøpåvirkning og miljøets innvirkninger på reiselivet
  • definere, gjøre rede for og forholde seg kritisk til sentrale begreper som «bærekraftig reiseliv», «økoturisme», «grønn turisme», «naturturisme» og «ansvarlig turisme»
  • forstå turismens fordeler og dilemmaer ut fra både økologiske, økonomiske, visuelle og sosiokulturelle tilnærmingsmåter
  • reflektere over etiske dimensjoner som bærekraft og sosialt ansvar
  • tilegne seg kunnskap om hvordan man kan analysere og presentere problemstillinger knyttet til bærekraftig turisme i teori og i praksis
  • møte aktører fra praksisfeltet gjennom minst et studiebesøk

Innhold

Emnet vil ta opp miljøspørsmål knyttet til reiseliv, både på det nasjonale og det internasjonale plan. Turismens tendens til å ødelegge sitt eget ressursgrunnlag vil være et sentralt tema i emnet. Begrep som «bærekraftig reiseliv», «ansvarlig turisme», «naturturisme», «grønn turisme», og «økoturisme» vil bli drøftet og kritisk gjennomgått. En vil videre komme inn på slitasjeproblemer i sårbare områder, for eksempel i verneområdene. Reiselivet og drivhuseffekten vil også bli tatt opp som tema. I tillegg vil miljøets fysiske og visuelle egenskaper og kvaliteter for reiselivet bli drøftet.

Arbeids- og læringsformer

Normalt er det 3 timer undervisning pr. uke i vårsemesteret. Ved behov for komprimering av semesteret vil det kunne være nødvendig å øke uketimetallet tilsvarende. Forelesninger og diskusjonsoppgaver knyttet til case-studier. Studentene skal gjennom hele semesteret arbeide med mindre gruppeoppgaver med påfølgende (tilfeldig) utvalgte presentasjoner i Powerpoint. Powerpoint-oppleggene leveres faglærer elektronisk i forkant av presentasjonene. Mot slutten av semesteret gjennomføres et arbeidskrav der alle grupper presenterer en oppgave hver som en del av oppsummeringen.

Vurderingsformer

Evaluering med følgende elementer: a) En muntlig gruppepresentasjon som er et arbeidskrav. Presentasjonen skal presenteres for de andre studentene ved hjelp av Powerpoint. Hvis en student er fraværende ved dagen for presentasjonen, må studenten skrive en oppsummering av presentasjonen i stedet. Oppgaven må godkjennes for å få avlegge avsluttende eksamen i kurset. b) Avsluttende skriftlig individuell eksamen, 4 timer (teller 100 %).

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per Strömberg <per.strombergSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Per Strömberg - 10.12.2012