Billedkunst 20BILLEDK
Læringsutbytte
Kunnskap
- behersker fagbegreper, kan diskutere faginnhold og kommunisere ulike perspektiv til fagområdet.
- identifisere og reflektere over billedkunstfaglige tilnærmelsesmåter og perspektiv.
- kjenne til estetisk praksis og forholde seg til estetiske teorier.
- har kjennskap til fargelære/teori
- kjenner til grafikkens utspring, utvikling og viktige tendenser innenfor grafikk som uttrykksform.
Ferdigheter
- kan anvende ulike medium og teknikker som tegning, maleri, skulptur, grafikk og digitale verktøy til å visualisere og utrykke ideer, løse problemstillinger og skape bilder og tredimensjonale objekter.
- kan gjennomføre en skapende prosess fra ide basis/ ide- utvikling og arbeid med råmateriale, via eksperimentering, videreforedling til å skape ferdig produkt.
- kan anvende tegning som uttrykksmiddel og benytte grunnleggende bildekompetanse fra tegnemediet i øvrige medier som maleri, grafikk, skulptur, tegning og digital billedbehandling.
- kanbenytte noen digitale tilnærmelsesmåter til eget billed uttrykk,
- behersker ulike malemedier/bindemidler .
Generell kompetanse
- vise innsikt til sitt skapende arbeid og i anvendelsen av de ulike formale virkemidler som for eksempel form, flate, farge, volum, proporsjoner etc.
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykk som fenomen. Kan forholde seg til høytrykk, dyptrykk og flattrykk, og har forståelse for de grunnleggende trykkteknikker.
- Har erfaringer fra tredimensjonalt arbeid og kan realisere og utrykke seg tredimensjonalt gjennom skulptur/objekt. Har kjennskap til en rekke samtidige tilnærmelsesmåter til skulpturelt arbeid.
Innhold
Det sentrale i dette emnet er studentenes egne skapende aktiviteter og kreative prosesser.Ut i fra dette utøvende arbeidet fokuseres det også på å opparbeide en evne til bevisthet og refleksjon rundt innhold, idegrunnlag og formalestetikk.Dette skal knyttes til ulike uttrykksformer innenfor det 2 og 3 dimensjonale billedområdet og inkluderer tegning, maleri, skulptur , grafikk ,fotografi og digitale medier. Studiet skal ha en teoretisk forankring der veksling mellom skapende virksomhet og teoristoff gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer innen billedkunst området.
Arbeids- og læringsformer
Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom skapende arbeid i ulike medium og teori . Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner,work shop, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedsmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Mappeoppgaver
Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.
Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt karakteren bestått/ikke bestått på emnet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunhild Lien <gunhild.lienSPAMFILTER@hit.no> - 09.12.2012