Kunst og Håndverk 2 - Håndverk, design, skulptur og arkitektur K&H 104
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
- ha allsidige kunnskaper om bruk av digital programvare og digitale medier som gjennomgående verktøy i skapende prosesser fra ide til ferdig kommunisert produkt
- ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen internasjonal skulptur, design og arkitektur i lys av et flerkulturelt samfunn
- ha kunnskaper om og erfaringer med bruk og vurdering av ulike skulpturer i det offentlige rom, både i forhold til form, innhold og som en del av det fysiske miljøet
- ha kunnskaper om og evne til å beskrive ulike hus og rom sett i lys av funksjonskrav og estetiske kvaliteter
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og allsidig bruk av ulike materialer og materialkombinasjoner i et miljøperspektiv knyttet til resirkulering og redesign
- kunne bruke og vurdere bruken av digitale og interaktive medier som arena for formidling av design, arkitektur, skulptur og miljø
- ha erfaringer med og kunnskaper om vurdering av ulike designprodukt satt i sammenheng med form, funksjon og materialbruk og i lys av miljø og bærekraftig utvikling
- ha allsidige erfaringer med og kunnskaper om vedlikehold av verktøy og maskiner og med organisering av egnede verksteder og rom for læring med særlig vekt på funksjon og den estetiske dimensjon
- kunne initiere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere faglige og praksisrelaterte utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
- ha allsidige kunnskaper om dokumentasjon av en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette i videreutviklingen av refleksjonsgrunnlaget i den fagdidaktiske kompetansen
Innhold
Emnet Håndverk, design, skulptur og arkitektur deles opp i tre deler :
Del 1. Håndverk og design
Del 2. Arkitektur, natur, skulptur og miljø
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Store deler av studiet har krav om obligatorisk nærvær. Dette skal angis på årsplan-/semesterplan-/periodeplannivå.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Vurderingsformer
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 13.12.2012