Kunst og håndverk - Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon K&H 503
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha allsidige kunnskaper om ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale.
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike virkemidler knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid
- ha allsidige kunnskaper om å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori
- ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer med vekt på klassetrinn 5. - 10. klasse.
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kan bruke digitale verktøy og programmer .
- ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i ulike fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger
- kunne bruke kunnskaper om og erfaringer med entreprenørskap og innovajon.
- har erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale.
Generell kompetanse
- ha innsikt til å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori og til praksis som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse
Innhold
Emne 1 Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 1 Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte teknikker
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Nettbasert deltidsstudium med samlinger. Emnet går over ett semester.En tre dagers samling på Notodden i tillegg til undervisning i sann tid over nett.
Undervisnings- og veiledningsformer – både i grupper og individuelt – i sann tid via læringsplattformen Nefsis, ca 3 timer pr uke og via Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. På samlingene blir verkstedsarbeid prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. Studentene vil også få en grundig innføring i vår elektroniske læringsplattform Nefsis og i bruk av Fronter.
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer
Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.
I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Forholdet mellom teori/praksis
Faglig utviklingsarbeid på egen skole inngår som en obligatorisk del av studiet for studenter i et lærerutdanningsløp.
I alle deler av studiet skal sammenhengene mellom skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon vektlegges.
Deltakernes egen yrkespraksis brukes som utprøving og refleksjonsgrunnlag.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to veiledningsøkter .
Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.
Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ellen Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <joostein.sandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 08.06.2013