Kunst og visuell kommunikasjon 2 890KUVIK2

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskaper om teknikker og materialers egenskaper og uttrykkspotensial
  • har kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger på ungdomsskoletrinnet
  • har kunnskap om estetiske og formale virkemidler i visuelt arbeid med ulike bildeuttrykk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vise et reflektert forhold til kunst, formkultur og massemedier
  • kan anvende og dokumentere idébaserte og problemløsende utforskningsprosesser og vise evne til problemløsing og kreativitet
  • har ferdigheter i teknikk, materialers egenskaper og uttrykkspotensial til helhetlige uttrykk
  • kan anvende ferdigheter i praktisk skapende arbeid til uttrykk i to og tredimensjoner
  • har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til faget i en flerkulturell skolevirkelighet og et samfunn i endring
  • kan bruke digitale verktøy på en variert måte i arbeidet med kunst og håndverk på ungdomsskoletrinnet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan formidle kunst og formkultur til elever på ungdomsskoletrinnet og kan vise innsikt i pedagogiske muligheter i forhold til formidlings- og utstillingsarbeid
  • kan utnytte kunst og håndverksfagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid på ungdomsskoletrinnet

Innhold

Kunst og visuell kommunikasjon 2

Emnet bygger på og er en videreføring av emnet KUVIK 1. Opplæringen foregår innenfor 2 og 3 dimensjonale områder som inkluderer tegning, maleri, grafikk, digitalt bildearbeid og skulptur.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • demonstrasjon
  • klasse og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid
  • problemløsning, individuelt/i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • ekskursjoner

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Obligatorisk frammøte

Deler av studiet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i årsplan/semesterplan/periodeplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

Eksamen:

Inntil to mapper med skriftlig/visuell dokumentasjon inkludert fagteori og fagdidaktikk

Med mappe menes:

  • et konkret produkt som løsning på en gitt oppgave
  • flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)

Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013