Kunst og visuell kommunikasjon 2 890KUVIK2
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskaper om teknikker og materialers egenskaper og uttrykkspotensial
- har kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger på ungdomsskoletrinnet
- har kunnskap om estetiske og formale virkemidler i visuelt arbeid med ulike bildeuttrykk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan vise et reflektert forhold til kunst, formkultur og massemedier
- kan anvende og dokumentere idébaserte og problemløsende utforskningsprosesser og vise evne til problemløsing og kreativitet
- har ferdigheter i teknikk, materialers egenskaper og uttrykkspotensial til helhetlige uttrykk
- kan anvende ferdigheter i praktisk skapende arbeid til uttrykk i to og tredimensjoner
- har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til faget i en flerkulturell skolevirkelighet og et samfunn i endring
- kan bruke digitale verktøy på en variert måte i arbeidet med kunst og håndverk på ungdomsskoletrinnet
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle kunst og formkultur til elever på ungdomsskoletrinnet og kan vise innsikt i pedagogiske muligheter i forhold til formidlings- og utstillingsarbeid
- kan utnytte kunst og håndverksfagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid på ungdomsskoletrinnet
Innhold
Kunst og visuell kommunikasjon 2
Emnet bygger på og er en videreføring av emnet KUVIK 1. Opplæringen foregår innenfor 2 og 3 dimensjonale områder som inkluderer tegning, maleri, grafikk, digitalt bildearbeid og skulptur.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjoner
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Obligatorisk frammøte
Deler av studiet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i årsplan/semesterplan/periodeplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
Eksamen:
Inntil to mapper med skriftlig/visuell dokumentasjon inkludert fagteori og fagdidaktikk
Med mappe menes:
- et konkret produkt som løsning på en gitt oppgave
- flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)
Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013