PROFESJONSFAG - Formidling av kunst og formkultur 890FORMID
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner til de sosialhistoriske drivkreftene som danner bakgrunnen for kunstens ulike uttrykksformer
- ha kjennskap til sentrale begreper og utstillingsteknikker som brukes i formidling av kunst og formkultur
- ha kunnskap om barne og ungdom kulturelle virkelighet
- ha kjennskap til steder og arkitektur som benyttes til formidling av kunst og formkultur
Ferdigheter
Kandidaten
- evner å presentere kunst, design og håndverk for elever i grunnopplæringen
- evner å bruke fagterminologi og analysemetoder til beskrivelse, tolkning og drøfting av kunst og formkultur fra ulike stilperioder, samt knytte dette an til egne erfaringer og selvstendige refleksjoner.
- kan karakterisere bilder og gjenstander og formidle denne på ulike klassetrinn
- kan se kunst og formkultur i relasjon til helheten i profesjonsstudiet
- kan se kunst og formkultur i relasjon til gjeldende læreplan
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke visuelle og materielle kulturytringer som impulser til egen idéutvikling, utstillingsarbeid og skapende arbeid med elever i skolen
- kan sette kunnskap om kunst og formkultur inn i en fagdidaktisk sammenheng gjennom praktisk undervisningsarbeid
- kan se sammenheng mellom kunst og formkultur og andre fag /fagområder i skolen, og bruke faget i tema og prosjektarbeid
Innhold
Gjennom studiet skal studentene få trening i å formidle kunst og formkultur til elever på ulike trinn i skolen. Studentene skal kunne bruke utstilling og ulike former for digitale medier i visuell presentasjon. Utvikling og karakteristiske trekk ved billedkunst, arkitektur, håndverkertradisjoner, folkekunst, kunsthåndverk, kunstindustri, moderne design og industriell masseproduksjon er basis for formidlingsarbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike former. I løpet av emnet skal kandidaten få allsidige erfaringer med faglige lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- seminarer
- klasse og kollokviearbeid
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjoner
Obligatorisk frammøte
Deler av studiet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Fagstoffet i emnet kunst og formkultur aktualiseres i forhold til elever i skolen eller annen form for formidling. Studenten kan knytte dette arbeidet til praksisperiode, eventuelt i form av gruppeprosjekt. Studiet omfatter noen felles museumsbesøk med formidling som tema.
Vurderingsformer
Eksamen:
Skriftlig prøve som teller 100 %. Besvares på inntil 6 timer og leveres i Fronter. Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013