Selvstendig prosjekt 2.år - 10 stp 441PROSJEKT 2
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskaper om virkemidler innen grafisk design, kunst og visuell kommunikasjon
Ferdigheter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan presentere sine arbeider med en utstilling og skriftlig rapport.
- kan nyttiggjøre seg erfaringene fra VKD1 og delemnene produktdesign, KunstLab og grafisk design.
Generell kompetanse
- kan beherske en faglig utvikling eller utforskning gjennom praktisk og skapende tilnærming til det valgte fagområdet.
Innhold
Selvstendig prosjekt er et individuelt studium og skal være en faglig utvikling eller utforskning gjennom praktisk og skapende tilnærming til det valgte fagområdet. Selvstendig prosjekt avsluttes med en utstilling og skriftlig rapport. Prosjektet kan knyttes til studentbedrift. Studentene velger enten et kunstfaglig eller designfaglig emne å gå dypere inn i på bakgrunn av erfaringene fra VKD1 og delemnene produktdesign, KunstLab og grafisk design. Kunstfaglige prosjekter kan inneholde en eller flere uttrykksformer innenfor tegning, bilde, digitale medier, skulptur og installasjon. Designfaglige prosjekter kan konsentreres om grafisk design eller produktdesign. Teoretiske emner knyttes til det valgte området, og studentene skal i skriftlig og visuell form vise sitt refleksjonsnivå omkring egen produksjon og fagteori. Delemnet omfatter grunnleggende vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder hvor studenten skal kunne gjøre rede for grunnleggende problemstillinger innen vitenskapsteori og forskningsmetode
Arbeids- og læringsformer
De ulike emnene i studieprogrammet har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse. Målområder fra et emne kan belyse målområde under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger med ulike innfallsvinkler, og oppdelingen er ikke til hinder for å arbeide med problemstillinger som går på tvers av flere områder.
Arbeids- og undervisningsformene i studiet er varierte og studentene får i løpet av studiearbeidet erfaring med ulike faglige lærings- og formidlingsformer som forelesninger, demonstrasjoner, emne / seminarer, ekskursjoner, verkstedsarbeid, arbeid i grupper, problemløsning og veiledning og vurdering.
Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer for avtalene. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på ca. 100 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.
Sentrale deler av studiet som all undervisning og veiledning er obligatorisk og nærværsregistrering gjennomføres. Nærvær, deltakelse i og ansvar for et aktivt skapende og lærende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet i emnet. Det er krav om minst 80 % deltakelse på all undervisning og veiledning.
Ulike emnene i studieprogrammet har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse. Målområder fra et emne kan belyse målområde under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger med ulike innfallsvinkler, og oppdelingen er ikke til hinder for å arbeide med problemstillinger som går på tvers av flere områder.
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og i felles faglige seminarer med studenter fra høgskolens avdelinger i Bø og Porsgrunn. Arbeids- og undervisningsformene i studiet er varierte og studentene får i løpet av studiearbeidet erfaring med ulike faglige lærings- og formidlingsformer som forelesninger, demonstrasjoner, emne / seminarer, ekskursjoner, verkstedsarbeid, arbeid i grupper, problemløsning og veiledning og vurdering.
Sentrale deler av studiet som all undervisning og veiledning er obligatorisk og nærværsregistrering gjennomføres. Nærvær, deltakelse i og ansvar for et aktivt skapende og lærende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet i emnet. Det er krav om minst 80 % deltakelse på all undervisning og veiledning.
Vurderingsformer
Det gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 12.12.2012