Tre med metall 2: Material, redskaper og teknikker 924MRT
Læringsutbytte
Kunnsakp
- bred kunnskap om materialegenskaper og bruksområder
- forstå hvilke momenter som inngår i ulike arbeidsteknikker og betydning av rekkefølgen i arbeidsproesser
Ferdigheter
- innsikt i konstruksjons- og sammensettingsmåter for å vurdere og anvende faglige løsninger
- ha bred kunnskap om bruk, stell og vedlikeholde av de mest vanlige håndverktøy og maskiner
- anvende arbeidsteknikk og sikkerhetsbestemmelser for bruk av ulike maskinverktøy
Generell kompetanse
- kjenne til vanskelighetsgraden av de ulike teknikker for å kunne sikre faglig progresjon i undervisningen
Innhold
I dette emnet legges det vekt på ferdighetstrening for å skape en dypere innsikt og breiere kunnskap om materialer, redskaper og teknikker. Det arbeides med de nødvendige redskaper og teknikker for å kunne bearbeide og skape i materialene tre og metall. Det vil bli gitt oppgaver som knytter gjennomgått fagstoff til praktisk handling.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og tre- og metallverksted, og bestå av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger og innføringer. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelser til avtalt tid. Disse kan inneholde blant annet resultat av utforsking, prosessbeskrivelser, produkter og rapporter. Det blir gitt karakter, fra A til F der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvaagSPAMFILTER@hit.no>,Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2012