Drama 30DRAMA
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har etter fullført kurs kunnskap om:
- estetisk samspill og dramaaktiviteter
- barns drama-estetiske uttrykk
- dramatisk formgiving
Ferdigheter
Studenten kan etter fullført kurs:
- benytte dramapedagogiske metoder i barnehagen
- planlegge, lede og stimulere barn i ulike aldre til estetisk samspill og dramaaktiviteter
- anvende dramafaglig kompetanse i barns møte med scenekunst
- bidra til utvikling av barns egne estetiske uttrykk
- uttrykke seg gjennom kropp og stemme i dramatisk spill og formidling
Generell kompetanse
Studenten skal etter fullført kurs:
- framstå som førskolepedagog med dramafaglig profil
- ha evne til å reflektere over egen og andres dramafaglige kompetanse
- ha en bevisst holdning til scenekunst for barn
Innhold
Emneplan for Drama fordypning bygger på Rammeplan for barnehagen/R06 og Studieprogram for førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark.
I fordypningen skal studentene arbeide med:
- Dramapedagogisk verkstedarbeid med barn
- Småbarnsdrama - drama med de yngste
- Teater for/med barn - teorier og metoder
- Fortellingsperspektiver - pedagogen og barnet
Bacheloroppgave (BA)
Bacheloroppgave eller utviklingsarbeid (for eksterne studenter) skal inneholde en dramafaglig problemstilling. Oppgava skal knyttes til dramapedagogisk og/eller kunstnerisk erfaring og bygge på teori fra drama og pedagogikk.
Se forøvrig Retningslinjer for bacheloroppgave ved førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Telemark.
Arbeids- og læringsformer
- Lærerstyrt verkstedarbeid: oppøving i metoder og teknikker
- Seminar - deltakerstyrt
- Verkstedarbeid med ulike barnegrupper i dramaaktiviteter
- Ekskursjon/teaterbesøk/forelesning
- Spill for og med barn
Studiet organiseres med samlinger som er obligatoriske. Manglende tilstedeværelse må kompenseres med andre oppgaver etter avtale med faglærer. Mellom samlingene gis det praktiske oppgaver, samt oppgaver som skal løses på Fronter.
Studiet søker å oppnå en veksling mellom teaterfaglig erfaring, dramapedagogisk praksis, teoretisk kunnskap og refleksjon.
Studenten skal delta i ulike former for spill og framføringer. Didaktiske problemstillinger med for- og/eller etterarbeid kan knyttes til arbeidet.
Det arrangeres obligatoriske teaterbesøk slik at studentene får innblikk i teater for barn og voksne. Studentene må derfor regne med noen utgifter til teaterbesøk/ekskursjon.
Vurderingsformer
Underveisvurdering:
Gjennom studiet vil studenten gjennom veiledning av lærer og medstudenter få anledning til å vurdere sin egen faglige utvikling.
For å kunne framstille seg til eksamen må studentene ha bestått studiets pålagte oppgaver og levert/gjennomført til fastsatt tid. Arbeidene utgjør passeringspunkt som vurderes til bestått/ikke bestått.
Høst (15 studiepoeng):
- Refleksjonstekst til innhold og læring på samling (Skriftlig individuell)
- Teaterkritikk knyttet til teaterbesøk/studietur ( Skriftlig individuell)
- Spill/forestilling i gruppe (Praktisk gjennomføring m/fagtekst)
Vår (15 studiepoeng- inkludert sluttvurdering):
- Bacheloroppgave
- Verkstedarbeid med barn (Praktisk + skriftlig i gruppe)
- Forestilling/framføring i gruppe (Eksamen i gruppe)
Sluttvurdering
Grunnlag for avsluttende karakter i drama vil være BA-oppgave, en praktisk- kunstnerisk komponent og en individuell muntlig prøve.
- Praktisk-kunstnerisk komponent
Den praktisk-kunstneriske komponenten innebærer at studentene gruppevis lager et scenisk uttrykk/forestilling som vises for sensor, faglærere, medstudenter og andre interesserte. Muntlig samtale med sensor og faglærer knyttes til framføringen.
- Muntlig individuell prøve
Den muntlige prøven knyttes til praktisk kunstnerisk arbeid og/eller BA- oppgaven.
Vekting:
- Bacheloroppgaven/fagdidaktisk oppgave teller 35 %
- Praktisk-kunstnerisk komponent teller 40%
- Muntlig individuell prøve teller 25 %
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er høyest oppnådde karakter og E er lavest ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 11.01.2013