Fagdidaktikk i engelsk og fremmedspråk 30 stp PPUFRS30
Læringsutbytte
Profesjonskunnskap
Studenten
har inngående kunnskap om språkfagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
kan analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
har avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i språkfaget samt læremidler i undervisningen
kan analysere faglige utfordringer for ulike elevgrupper i forskjellige skoleslag
Profesjonsutøvelse
Studenten
kan analysere læreplaner i språkfag for ungdomstrinnet og videregående skole og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
kan planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i faget med og uten teknologiske hjelpemidler
kan lede og motivere elever i det faglige arbeidet og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
kan gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer
Profesjonsutvikling
Studenten
kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
kan videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
kan reflektere over og kontinuerlig forbedre sin faglige klasseromspraksis og styrke undervisningen i faget
kjenner til og kan bidra med fagetiske meninger og vurderinger
kan analysere og formidle avansert innhold i fagene og kan kommunisere dette til elever og kolleger
Innhold
Didaktikken er rettet mot de språk det undervises i i norsk grunnskole, videregående skole og i voksenopplæringen. Når det gjelder engelsk, er didaktikken rettet fra 5. klasse i grunnskolen og oppover, i de andre fremmedspråkene fra 8. klasse i grunnskolen og oppover. Emnet er en del av den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU).
Sentrale spørsmål om hva det vil si å ha fremmedspråkkompetanse, hvordan man lærer fremmedspråk og hvorfor det er viktig å ha fremmedspråkkompetanse er sentrale problemstillinger innenfor dette kurset.
Emnet vil og legge vekt på:
legitimering av faget som skolefag
egenarten til faget som skolefag
faghistorie
språkdidaktikk
litteratur- og kulturformidling
Arbeids- og læringsformer
Studiet vil bli organisert som førelesinger kombinert med seminaraktiviteter. Fronter vil bli brukt som ett medium for studeiinformation og didaktiske drøftingar.
Det er obligatorisk fremmøte på 80% av undervisningen i studiet.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplan bli presentert tre arbeidskrav. Disse må vare bestått for å få karaktærer i emnet.
Endelig karakter settes på grunnlag av:
Skriftlig hjemmeoppgave (som for 15 studiepoeng). Vekting 50% av endelig karakter.
Individuell veiledet prosjektoppgave. Vekting 50% av endelig karakter. En problembasert, fagdidaktisk prosjektoppgave som teller som 15 studiepoeng. Oppgaven kommer i tillegg til det obligatoriske pensum for 15 studiepoeng.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 04.02.2013