Fagdidaktikk i musikk PPUMUS30

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført studiet PPUMUS15 har studenten tilegnet seg:

Kunnskap

Studenten:

  • er fortrolig med å planlegge, vurdere og veilede musikkpedagogisk virksomhet
  • er fortrolig med lærestoff og metoder i musikkpedagogisk virksomhet
  • er fortrolig med et repertoar av lyttestoff som kan danne grunnlag for lyttemetodiske arbeidsformer
  • har kunnskap om barn og unges musikk-kultur
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i musikk

Ferdighet

Studenten:

  • behersker samspill på klassromsinstrumenter
  • behersker et repertoar av låter/sanger på bandinstrumenter (bass, keyboard, gitar, slagverk)
  • behersker spill på perkusjonsinstrumenter
  • er fortrolig med sammenhengen mellom kroppslig-motoriske bevegelsesaktiviteter og rytmisk-melodisk bevegelse i musikk

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan tilrettelegge og lede praktiske musikkaktiviteter
  • kan tilrettelegge og lede lyttemetodisk arbeid
  • er kjent med sentrale musikkpedagogiske problemstillinger
  • er kjent med fagspesifikke metoder i musikkpedagogisk virksomhet
  • har grunnleggende kjennskap til og erfaring med komposisjon/notasjon ved hjelp av IKT/MIDI-teknologi

Innhold

Det blir lagt vekt på:
  • ledelse og tilrettelegging av praktiske musikkaktiviteter
  • musikkpedagogisk refleksjon
  • spill på klasseromsinstrumenter, inkludert band- og perkusjonsinstrumenter

Arbeids- og læringsformer

De organiserings- og arbeidsformer som brukes i studiet, er i seg selv en del av innholdet i studiet. Gjennom å delta i undervisningen vil studentene få praktiske ferdigheter i arbeidsmåter som de kan bruke i egen undervisning. Arbeidsformer som fremmer studentenes og elevenes ansvar for egen læring vil bli vektlagt.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

  • Prøve i samspill på bandinstrumenter
  • Prøve på perkusjonsinstrumenter

Forutsetninger for å kunne gå opp til eksamen:

1. Obligatoriske oppgaver er godkjent av faglærer.

2. Deltakelse i undervisning (80 % - regel)

Sluttprøve

Sluttprøven består av en skriftlig og en praktisk / muntlig del. Den skriftlige delen, (5 timer) inneholder emner fra pensum i musikkpedagogikk / -didaktikk. Den praktisk / muntlige delen består av en praktisk / metodisk prøve.

Hver kandidat får 20 minutter til rådighet.

Den praktisk / muntlige delen vektes 60 %. Den skriftlige vurderes til 40 %.

Musikkdidaktikk prosjektoppgave

15 studiepoeng

Studenter som tar 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning, skal til vanlig ha 15 studiepoeng fagdidaktikk i to fag. De som bare har musikk som godkjent undervisningsfag, skal derfor ta 30 studiepoeng i musikk fagdidaktikk. Dette gjøres ved at en i tillegg til den ordinære enheten legger opp et selvvalgt pensum på ca 1000 sider, og skriver en individuell fordypningsoppgave med fagdidaktisk tilsnitt, og omfang ca. 15 sider (Times New Roman og linjeavstand 1,5, forside, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg). I forbindelse med skriving av prosjektoppgave kan hver student regne med inntil 4 timer veiledning.

Delkarakter for prosjektoppgaven slås sammen med endelig karakter fra musikkdidaktikk eksamen. De to vektes likt.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Trygve Moe <Trygve.MoeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 10.01.2013