Musikk 30MUSIKK
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- behersker enkel musikklære, og kan bruke den i eget musikkarbeid innen sang og spill, improvisering og komponering/ arrangering.
- har kunnskap om ulike musikkpedagogiske retninger, og erfaring i å bruke pedagogisk teori i sitt musikkarbeid i barnehagen
- har kunnskap om vår tids musikkultur, og de folkemusikalske og kunstmusikalske tradisjoner og verdier den bygger på.
Ferdigheter
Spill (piano eller gitar), sang og samspill
Studenten:
- har et repertoar på minst 10 sanger/ melodier i noen forskjellige tonearter og med ulik karakter som hun kan akkompagnere på piano eller gitar.
- Hun har også et repertoar i sang som består av ti felles sanger av ulik karakter/ stil.
- har erfaring med samspill på perkusjonsinstrumenter og instrumenter som kan finnes i barnehagen.
Dans og bevegelse
Studenten:
- har erfart sammenhengen mellom kroppslig-motoriske bevegelsesaktiviteter og rytmisk-melodisk bevegelse i musikk.
- har et repertoar av 10 sang- og danseleker/ -aktiviteter som hun kan instruere og bruke med barn i barnehagealder.
Komponering og musikalsk tilrettelegging
Studenten har erfaring med enkelt komposisjonsarbeid, som f.eks. talekor, melodikomposisjon, lyd/ klangkomposisjon og enkel arrangering for samspill.
Generell kompetanse
Studenten:
- har erfaring i å legge til rette for og lede praktiske musikkaktiviteter innen sang, spill, dans/ bevegelse og samspill på instrumenter som kan finnes i barnehagen.
- har god kjennskap til barnekultur og barns musikkulturelle uttrykk, samt arbeid med musikk for barn med ulik kulturell bakgrunn.
- har kunnskap om barn og musikalsk læring og motivasjon.
- kan bruke musikk for og med barn som har spesielle behov.
Innhold
Musikalsk utøvelse og ledelse.
Under dette området tar en sikte på å stimulere og utvikle den enkelte students evne til å utøve og lede varierte/allsidige musikkaktiviteter for barn.
- Arbeid med forskjellige uttrykksformer og aktiviteter: Vokale aktiviteter, rytmiske aktiviteter, dans og bevegelse, arrangering, improvisering, komponering, spill og samspill
- Bruk av perkusjonsinstrumenter
- Sang og vokalt arbeid
- Ledelse av samspill/gruppeaktiviteter.
Opplæring på instrument.
Dette delemnet skal gi studentene opplæring i å akkompagnere på gitar eller piano.
Det legges vekt på at instrumentet skal kunne brukes til å ledsage/akkompagnere sang, bevegelse og andre aktiviteter og at studenten er i stand til å mestre et tilfredsstillende nivå i løpet av året.
Sang og vokalt arbeid.
Det arbeides med studentenes sangstemme og bruken av denne sammen med barn. Hovedvekten legges derfor på arbeidet med barnesanger, der fortrinnsvis nytt sangstoff gjennomgås, også med tanke på forståelse av notebildet.
Barnehagekonsert
Studentene skal planlegge, tilrettelegge og gjennomføre en barnehagekonsert.
I denne ”konserten” skal musikalske og andre estetiske uttrykksformer være med.
En del av repertoaret for konserten skal bestå av egne komposisjoner / arrangementer.
Det skal legges vekt på at barna aktiviseres gjennom musikalske og musikkdramatiske aktivitetsformer.
Barnehagekonserten inngår som en del av bacheloroppgaven.
Arbeids- og læringsformer
Samlingsbasert undervisning
Studiet er organisert med samlinger på høgskolen og arbeidsoppgaver i mellomperiodene. Informasjon og en del av arbeidsoppgavene vil foregå via Fronter.
Studentene må ha tilgang på eget instrument. Det forutsettes at studentene øver jevnt gjennom hele studiet..
Veiledning
- Studentene vil få veiledning i med oppgaver i mellomperioden spesielt spesielt i forbindelse med barnehagekonserten/bacheloroppgaven
Bachelor oppgave
Studentenes bacheloroppgave består i å planlegge og gjennomføre en barnehagekonsert. I forbindelse med konserten skal det skrives en individuel oppgave som belyser og drøfter pedagogiske og didaktiske sider ved prosjektet.
Vurderingsformer
Obligatorisk studiedeltagelse.
Musikkfagets praktiske og gruppedynamiske egenart medfører at undervisningen er obligatorisk.
Innen en del fagområder vil det bli gitt praktiske gruppeoppgaver / samspilloppgaver av ulik art. Disse er også obligatoriske.
Arbeidskrav
Studiet har følgende arbeidskrav i høstsemesteret: 15 studiepoeng
- Prøve i musikklære/hørelære (bestått ikke bestått)
- To innleverte oppgaver i komposisjon (samlet gradert karakter for alle tre komposisjoner)
- Tre innleverte didaktiske gruppeoppgaver i forbindelse med mellomperiodene (bestått/ikke bestått)
Studiet har følgende arbeidskrav i vårsemesteret:
- Gjennomført praksis (bestått/ ikke bestått)
- Prøve i sang og spill (bestått/ikke bestått)
- En innlevert oppgave i komposisjon (samlet gradert karakter for alle tre komposisjoner)
- Bacheloroppgave (gradert karakter)
Vurderingen har fire komponenter.
1. Arbeidskrav fra høst og vårsemester
2. Mappevurdering (Gradert karakter som teller 10%)
- Tre innleverte oppgaver i komponering/arrangering
3. Bacheloroppgave (Gradert karakter som teller 30%)
- Barnehagekonsert med skriftlig oppgavedel
4. Sluttprøve (Gradert karakter som teller 60 %)
Sluttprøven er en praktisk metodisk prøve på 20 minutter. Studenten skal dokumentere arbeids- og instruksjonsferdigheter i forhold til forskjellige musikalske uttrykks- og aktivitetsformer og en gitt målgruppe. I tillegg vil musikalsk kompetanse bli vektlagt i vurderingen av studentene.
Det gis én karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no>,Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 10.01.2013