PROFESJONSFAG Bacheloroppgave 15 stp 15BAC
Læringsutbytte
Kunnskap. Studenten
- har kunnskap om utviklingsarbeid, herunder vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk
- har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen
Ferdigheter
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og skoleutvikling
- kan anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloppgave
- tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving
- kan vurdere og bruke relevante forsknings- og utviklingsarbeider, og selv gjennomføre systematisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende skolefaglig, forskning, vitenskapsteorietisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av en egen bacheloroppgave
Innhold
Bacheloroppgaven inngår som en del av profesjonsfaget. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet.
Studentene skal i 3. studieår planlegge og gjennomføre et fordypningsarbeid/en bacheloroppgave. Studentene får en videre innføring i vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk som bygger på studiearbeidet fra 1. og 2. klasse. Dette arbeidet skal gi studentene innsikt i ulike faser i et utviklingsarbeid samt trening i en skriftlig redegjørelse av et faglig problem. Arbeidet skal ha faglig relevans til kroppsøving og idrettsfag.
I arbeidet legges det vekt på at studenten skal
- utarbeide og formulere en klar problemstilling
- anvende vitenskaplige tilnærmingsmåter i et problemområde og velge formålstjenlig design
- vise evne til kritisk tolkning av egne data
Valg av fordypningsoppgave skal godkjennes av faglærer/veileder.
Arbeidet skal framlegges i en skriftlig rapport og leveres
Høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaven ligger til grunn for arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Innledningsvis kan aktuelle arbeidsformer være forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, veiledning og feltarbeid. Selve fordypningsarbeidet gjennomføres som et gruppearbeid med 3-4 studenter pr. gruppe.
Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i gruppa. Hver gruppe får tildelt en faglig veileder og obligatorisk veiledning skal avtales mellom gruppa og veileder. I gruppeveiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen.
Vurderingsformer
Metodekurset er obligatorisk.
Metodekurset og prosjektplan må være levert til bestått for å kunne levere bacheloroppgaven.
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 20.06.2013