Religion, livssyn og etikk 1 - østlige religioner, kristendom, etikk og menneskesyn RLE 102
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har en bred grunnleggende kunnskap om og kan gjøre rede for:
- religionene hinduisme, buddhisme og kristendom: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk.
- noen nyere religiøse retninger med utspring i østlige religionstradisjoner
- hellige tekster i hinduisme, buddhisme og kristendom: hovedinnhold, historisk bakgrunn og noen sentrale fortellinger. I kristendommen legges det særlig vekt på tekster fra Det Nye Testamente
- kristendommens historie i Norge fram til og med reformasjonen
- sammenligning og dialog mellom ulike religioner og livssyn med vekt på norske forhold
- noen utvalgte sekulære livssyn
- ulike menneskesyn og deres bakgrunn i religiøse og filosofiske tradisjoner
- etiske teorier og modeller og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
- RLE - fagets rolle og funksjon i norsk skole og sammenligning med organiseringen av undervisningen om religioner og livssyn i andre land
- RLE - faget som dialogfag i et pluralistisk samfunn
FERDIGHETER
Studenten
- kan planleggje, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
- kan gjennomføre tilpassa opplæring i RLE, blant annet i forhold til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter med tilsvarende vurderingsformer
- kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisninga
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisninga
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner, særlig i forhld til ulike syn på mennesket
- kan legge til rette for samarbeid og dialog mellom hjem, skole og lokalmiljøet og har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Studiet er innrettet mot studentenes praksis i grunnskolen og særlig mot varierte arbeidsmåter og grunnleggende ferdigheter.
Studentene skal lære å arbeide med en grunnleggende fagdidaktisk tilnærming, der spørsmål om stoff (hva) og metode (hvordan) blir drevet aktivt fram av refleksjon over hva som legitimerer fag og emne i samfunnet og i forhold til de overordnede målene for skolen (hvorfor). De to 15 studiepoengsenhetene kan tas i valgfri rekkefølge, men undervisningskompetanse krever at studenter tar begge enhetene.
Faget RLE er også et danningsfag som legger vekt på styrke studentene i deres vurderings- og handlingskompetanse i samarbeidmed kolleger og elever omkring utfordringene i det flerkulturelle samfunnet i forhold til religiøse, livssynsmessige, filosofiske og etiske problemsstillinger
Arbeids- og læringsformer
Studiet kan tilbys til ulike studentgrupper i ulike studieår i lærerutdanningen. Organiseringen vil derfor kunne variere noe.
Studiet kombinerer forelesninger, obligatoriske gruppedrøftinger og skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe. Deler av undervisningen vil bli gjennomført ved hjelp av datalæringssystemet NEFSIS. Enkelte deler av studiet må studentene jobbe med som selvstudium.
Olbigatoriske deler av undervisningen vil angis i semesterplanene. Dette vil særlig gjelde praksisforberedende undervisning, praktiske demonstrasjoner og drøftinger av sentrale fagdidaktiske metoder og temaer.
Vurderingsformer
For å få framstille seg til avsluttende eksamen i studiet, må studenten ha deltatt på minst 80% av de obligatoriske delene av studiet.
Studentene må levere 3-4 oppgaver av ulikt omfang og form og disse oppgavene må være vurdert som godkjent før studenten får framstille seg til avsluttende eksamen/prøve. Noen av oppgavene kan være gruppeoppgaver.
Studiet avsluttes med en muntlig individuell eksamen. Første del av muntlig eksamen tar utgangspunkt i en eller to av de oppgavene som studentene har levert som del av studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Idar Vassli - 17.12.2012