Barnehagepedagogikk 30BARNPD

Innhold

Hovedområde 1: Lek, læring og omsorg i barnehagen

Mål

Målet for denne delen av studiet er at studentene skal:

utvikle en helhetlig læringsforståelse med omsorg, oppdragelse, lek og læring som sentrale element

tilegne seg kunnskaper om lek og lekens egenverdi

tilegne seg kunnskaper om omsorg og sosial kompetanse

utvikle forståelse for sammenhengen mellom lek og læring i barnehagen

Innhold

Denne delen har fokus på omsorg, oppdragelse, lek og læring som sentrale element i barnehagehverdagen. Det blir lagt vekt på den rolle leken har i førskolebarnets liv. Studentene skal få kunnskap om sentrale leketeorier, lekens psykologiske og pedagogiske betydning, og hvordan leken er en del av det daglige arbeidet. Sammenheng mellom lek og læring og hvordan man i barnehagen kan arbeide for at barn får et positivt forhold til seg selv og sin egen læreprosess, belyses også i denne delen. Rammeplanens del 1 og 2 er særlig sentral her.

Hovedområde 2: Didaktiske perspektiv i barnehagen

Mål:

Målet for denne delen av studiet er at studentene skal:

tilegne seg kunnskaper om de ulike fagområdene i barnehagen

utvikle kunnskaper om og gjøre erfaringer med ulike måter å arbeide med fagområdene

tilegne seg kunnskaper om tidlig og god språkstimulering og grunnleggende begrepsutvikling

tilegne seg kunnskap om ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen

utvikle didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen

anvende rammeplanen for barnehagen i det daglige arbeidet

tilegne seg kunnskap om hvordan barnehagen sammen med skolen kan legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole

Innhold

Denne delen innebærer arbeid med didaktiske teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fagområdene i barnehagen. Det vil bli lagt vekt på hvordan didaktiske kunnskaper og innsikt er grunnlaget for det pedagogiske arbeidet. Rammeplanen for barnehagen har en sentral plass, og det vil bli lagt vekt på å vise valg og overveielser som må gjøres før den praktiske planlegging og gjennomføring finner sted.

De ulike fagområdene i barnehagen presenteres gjennom tverrfaglige tema. Tverrfaglige temaer blir spesifisert i semesterplan.

Hovedområde 3: Barnehagen - en lærende organisasjon (10 studiepoeng)

Mål:

Målet for denne delen av studiet er at studentene skal:

tilegne seg kunnskaper om barnehagens idehistoriske røtter

utvikle endrings- og utviklingskompetanse

anvende kunnskaper om samarbeid, medvirkning, dokumentasjon og vurdering

erverve seg kunnskaper om ledelse og grunnleggende prosesser i en organisasjon

utvikle kunnskaper om veiledning og refleksjon

Innhold

I denne delen er kvalifisering for personalledelse og samarbeid sentralt. Det vil bli lagt vekt på valg og overveielser knyttet til personalarbeid, både for styrer og for pedagogisk leder. Videre vil det legges vekt på hvordan barnehagen fungerer som organisasjon, med utgangspunkt i sentrale prosesser i organisasjoner. Rammeplanens del 3 er sentral her.

Observasjonspraksis og feltarbeid

Praksis i barnehage er obligatorisk i studiet. For å kunne gjennomføre arbeidskravene i studiet skal studentene ha kontakt med praksisfeltet i arbeidet med alle tre hovedområdene. Studenter som kan dokumentere minst 60 % stilling i en barnehage kan gjennomføre praksis på egen arbeidsplass. Studenter som ikke kan dokumentere stilling i barnehage må gjennomføre 3 uker obligatorisk praksis i en barnehage. Det er samme arbeidskrav for begge gruppene.

Praksisopplæringen er ikke veiledet, og studentene er selv ansvarlig for å skaffe seg praksisplass. Praksisopplæringen avsluttes med et feltarbeid knyttet til hovedområde 3, feltarbeidet teller med i den samlede sluttvurderingen.

Arbeids- og læringsformer

Organisering av studiets innhold vil gå fram av semesterplanen.

Når studiet tilbys som et deltids samlingsbasert tilbud blir det organisert over to semestre, med eksamen i siste semester. Undervisningen foregår ved samlinger på lærestedet og ved bruk av nettbasert kommunikasjon.

All undervisning på samlingene er obligatorisk.

Arbeidskrav

Arbeidskrav under hvert hovedemne vil bestå av varierte dokumentasjonsformer, f.eks. mapper, fagtekster, artikler og rapporter. Arbeidskrav blir nærmere spesifisert i semesterplan.

Vurderingsformer

Forutsetning for at en student kan meldes opp til eksamen er at studiet er gjennomført i samsvar med de krav som er fastsatt i fag- og semesterplaner og at alle obligatoriske arbeid er fullført med godkjent resultat.

Vurderingsformer i studiet:

Feltarbeid i tilknytning til praksis, vurderes med gradert karakter

Skriftlig individuell sluttprøve på 6 timer som vurderes etter gradert karakter

Det blir gitt en karakter på vitnemålet. Karakteren fastsettes på grunnlag av:

A: Feltarbeidet som teller 40 % av sluttkarakteren

B: En individuell skriftlig sluttprøve som teller 60 % av sluttkarakteren

Gradert karakter vurderes etter en skala fra A til F hvor A er beste karakter og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <Marit.BoeSPAMFILTER@hit.no>,Åse Jørgensen <Ase.JorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 25.03.2013