Didaktikk (Emne i master) 15DID
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført utdanning skal studenten gjøre greie for:
- didaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk tradisjon
- danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid
Ferdigheter:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- analysere læreplaner og styringsdokumenter i lys av didaktiske modeller og læreplanteori
- bidra med kvalifiserte innspill i den normative debatten om didaktikkens formål (danning) fra barnehage til universitet
- bruke didaktikken som et redskap for å planlegge, gjennomføre, vurdere og fornye læringsarbeid rettet mot barn, unge og voksne
Generell kompetanse:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- kjenne til og forholde seg kritisk og analytisk til forskning innenfor det didaktiske feltet
- forholde seg kritisk og analytisk til utdanningspolitiske perspektiver som berører det didaktiske feltet
Innhold
Didaktikk forklares her som teori om dannelse og læreplaner, og deres ulike former for praksis. Didaktikken er den sentrale vitenskapen i sammenhenger der det er tale om planmessig opplæring, enten det skjer i barnehage eller skole, et læreverksted eller en organisasjon. Den skal tjene som redskap både for planmessig systembygging og kritisk refleksjon. Den er nært knyttet til praksis, men krever også vilje til å formulere visjoner og planer for en praksis som ennå ikke er formulert eller prøvet ut. Dannelse handler om de forbilder og verdier som vi velger å følge som enkeltmennesker, grupper og samfunn, og den glød vi legger i å realisere slike verdier.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid og veiledning
Vurderingsformer
To arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan ta eksamen. Eksamen er en presentasjonsmappe med gradert karakter. Eksamen teller 100 prosent.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bernt Andreas Hennum <bernt.a.hennumSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013