Etikk og profesjonelt ansvar 15ETI

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført utdanning skal studenten gjøre greie for:

- grunnleggende normative etiske teorier

- endringer i samfunn, kultur og utdanning som aktualiserer og fornyer perspektiver på etikk i vår tid

Ferdigheter:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- anvende teorier om etikk i relasjon til moralvurderinger og profesjonsetikk

- vurdere sammenhengen mellom profesjonsetikk og tillit, og hvordan tillit kan bygges gjennom systematisk arbeid med etikk i en organisasjon

- analysere aktuelle og potensielle dilemmaer og konflikter som utøver press på profesjonene innen utdanningsfeltet

- reflektere kritisk i forhold til lojalitet, makt og varsling av forhold som kan virke krenkende eller være straffbare

- reflektere kritisk over sitt eget etiske ansvar for de man selv utdanner og leder

- reflektere kritisk over profesjonens ansvar i forhold til samfunnet og samfunnsutviklingen

Generell kompetanse:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- kjenne til og forholde seg kritisk og analytisk til forskning innenfor det profesjonsetiske feltet

- forholde seg kritisk og analytisk til politiske og administrative forordninger som berører utdanningsprofesjonenes etiske ansvar

Innhold

Etikk forklares her med ansvar og tillit, den verdi vi tilegner enkeltindivider og grupper av mennesker, og hvordan vi skal handle i forhold til andre. Etikk handler primært om profesjonsetikk og den etikk som kommer til utrykk gjennom utøvelsen av en profesjon, for eksempel lærer, skoleleder eller opplæringsansvarlig i en bedrift. Disse profesjonene har ofte en egen profesjonsetisk ramme for sitt arbeid, utviklet av faget eller profesjonen selv. Det stiller høye krav til bevissthet om egne handlinger, og evne til refleksjon over hva som er rett eller galt å gjøre som profesjonsutøver. Det gjelder særlig ledere som må sørge for at en slik profesjonsetisk bevissthet utvikles og kommer til uttrykk i medarbeidernes profesjonspraksis. Profesjonsetikk handler også om andres tillit til yrket, og er derfor av avgjørende betydning for den kraft og innflytelse som en profesjon har. I skole og barnehage kan en tale om et dobbelt tillitsforhold: På den ene siden handler det om tillit i forholdet til barna og foreldrene som hele tiden må bygges opp og holdes ved like. På den annen side ligger det verdier, forventninger og forpliktelser i lover og læreplaner som yrket og opplæringen skal leve opptil. Det krever en bevisst profesjonsetikk for å kunne balansere mellom disse hensynene på en god måte. Den tillit som et yrke eller en organisasjon har, blir ofte identifisert med lederen. Etikk har derfor blitt et viktig kompetanseområde innenfor ledelse. Noe som har blitt forsterket av globalisering og økt samhandling mellom ulike kulturer og oppfatninger.

Arbeids- og læringsformer

Forelesning, seminar og gruppearbeid

Vurderingsformer

Et arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan ta eksamen. Eksamen er en fagartikkel. Gradert karakter. Eksamen teller 100 prosent.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bernt Andreas Hennum <bernt.a.hennumSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013