Karriereveiledning 15KVEIL

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Kandidaten har:

  • Viser avansert kunnskap om systemteoretiske perspektiver, samt analyserer, drøfter og kritisk vurderer systemteoretiske innfallsvinkler relatert til karrierevalg
  • Inngående kunnskap om regelverk, roller og ansvarsfordeling knyttet til rådgivning med fokus på opplæring og arbeid, karriereplanlegging og karriereveiledning
  • Viser avansert kunnskap om hvordan veiledning kan bidra til egen etiske bevissthet, samt vurdere kritisk hvordan veiledning kan være et redskap i vanskelige livssituasjoner

Ferdigheter:

Kandidaten kan:

  • Benytte relevante forskningsmetoder og analyser for kritisk og analysere og vurdere alternative tiltak sammen med veisøkere, elever, studenter, arbeidssøkende eller andre i veiledningssituasjoner
  • Benytte veiledning i samarbeid med ulike partnere og kritisk analysere hvordan veiledningen kan være et redskap i arbeidet med sammensatte utfordringer i relasjon til utdanning og yrkesvalg
  • Analysere relevant fag, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse:

Kandidaten kan:

  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder i veiledningssamtaler for å gjennomføre arbeidsoppgaver eller prosjekter
  • Bidra til kritisk refleksjon og innovativ tilnærming til fagfeltet
  • Gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt der fokuset knyttes til karriereveiledning som fagfelt.

Innhold

Emnet skal gi et grunnlag for å veilede ut fra et systemteoretisk perspektiv. Veiledningen retter seg spesielt mot ungdom i alderen 13 til 25 år og annen karriereveiledning

Med bakgrunn i forskning relatert til frafallsproblematikk vektlegges også forskningsbasert kunnskap om ungdom, herunder tematikk som kjønn, kulturmangfold og ulike ungdomskulturer. Emnet vektlegger veiledningsverktøy og ferdigheter i kommunikasjon, og her vil også etiske perspektiver være av betydning, blant annet med hensyn til relasjoner og maktasymmetri voksen-ungdom.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformer

Det legges vekt på praksisrelevans med spesiell vekt på å gi studentene oppgaver omkring egne endringsprosesser og endringsprosesser i egen organisasjon. Refleksjon over egne observasjoner og egen praksis må prege arbeidsmåtene.

Utvikling av forståelse og ferdigheter i veiledning forutsetter at studentene deltar i varierte arbeidsformer: øvelser, gruppearbeid, forelesninger, framlegg og drøfting i plenum. Studentene må ha tilgang til veiledningssituasjoner i hele studieperioden. Deltakelse og veiledning i nettverksgrupper er en vesentlig arbeidsform i studiet.

Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med studieoppgaver som vil knyttes til temaer på samlinger og til arbeid ved egen arbeidsplass.

Kontakten mellom deltakerne og høgskolen skjer bl.a. gjennom bruk av skolens elektroniske læringsplattform.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltaking i nettverksgruppene og på samlingene.
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
  • Refleksjon over arbeid fra praksis skal inneholde metoder, analyser, teorier og resultater gjennom muntlig presentasjon individuelt eller i gruppe.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering:

Studentene skal utarbeide en vitenskapelig artikkel på 4000 ord. Teksten skal bygge på eget veiledningsarbeid som drøftes i lys av metoder og teorier. Det åpnes for at fagteksten kan leveres som gruppeoppgave.

  • Frist for innlevering settes i semesterplanen.
  • Studentene får veiledning på problemstillingen.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F innebærer Ikke bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Mette Bunting <mette.buntingSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 07.05.2013