Ledelse (Emne i master) 15LED
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper:
- gjøre greie for ulike teorier og perspektiver på ledelse
- redegjøre for ledelsesteorier som begrunnelse for valg av ledelsesfokus
- begrunne valg for å fremme barn og unges læring i teori og forskning
- redegjøre for styringssystemer og – former i kunnskapsbedrifter
- gjøre rede for lover og forskrifter ift. opplærings-, barnehage- og forvaltningsloven
Ferdigheter
- anvende nyere teorier om ledelse i kunnskapsbedrifter
- reflektere kritisk i forhold til ledelse, innflytelse og makt
- vurdere sammenhengen mellom ledelse og kvalitet i opplæring
- anvende kunnskap om ledelse og etikk
- utøve veiledning sett fra et ledelsesperspektiv
Generell kompetanse
- analysere kritisk sammenhengen mellom ledelse, innflytelse og kjønnsroller
- lede og styre endringsarbeid i kunnskapsbedrifter
Innhold
Ledelse forklares her med hvordan makt og innflytelse over andre mennesker utøves, og de handlinger som enkeltpersoner, grupper og organisasjoner tar i bruk for å nå felles mål. Lederskap kan utøves både formelt og uformelt. I dette studiet legger en særlig vekt på å gi studentene kompetanse i å utøve formelt lederskap som rektor, styrer, lærer, pedagogisk leder eller som leder av opplæring i en bedrift. Kunnskap om styring, organisasjonsutvikling og ledelsesformer er viktige elementer for å utvikle bevisste ledere for utdanningseneheter. Etikk er også et viktig kompetanseområde innenfor ledelse, noe som har blitt forsterket av globalisering og økt samhandling mellom ulike kulturer og oppfatninger.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, danningsreise
Vurderingsformer
Innlevering av ett arbeidskrav (skisse til fagartikkel) som blir godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent før studenten går opp til eksamen
Avsluttende eksamen:
- Innlevering av fagartikkel, gradert karakter, teller 100 % i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Mette Bunting <mette.buntingSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013