Ledelse (Emne i master) 15LED

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

Kunnskaper:

  • gjøre greie for ulike teorier og perspektiver på ledelse
  • redegjøre for ledelsesteorier som begrunnelse for valg av ledelsesfokus
  • begrunne valg for å fremme barn og unges læring i teori og forskning
  • redegjøre for styringssystemer og – former i kunnskapsbedrifter
  • gjøre rede for lover og forskrifter ift. opplærings-, barnehage- og forvaltningsloven

Ferdigheter

  • anvende nyere teorier om ledelse i kunnskapsbedrifter
  • reflektere kritisk i forhold til ledelse, innflytelse og makt
  • vurdere sammenhengen mellom ledelse og kvalitet i opplæring
  • anvende kunnskap om ledelse og etikk
  • utøve veiledning sett fra et ledelsesperspektiv

Generell kompetanse

  • analysere kritisk sammenhengen mellom ledelse, innflytelse og kjønnsroller
  • lede og styre endringsarbeid i kunnskapsbedrifter

Innhold

Ledelse forklares her med hvordan makt og innflytelse over andre mennesker utøves, og de handlinger som enkeltpersoner, grupper og organisasjoner tar i bruk for å nå felles mål. Lederskap kan utøves både formelt og uformelt. I dette studiet legger en særlig vekt på å gi studentene kompetanse i å utøve formelt lederskap som rektor, styrer, lærer, pedagogisk leder eller som leder av opplæring i en bedrift. Kunnskap om styring, organisasjonsutvikling og ledelsesformer er viktige elementer for å utvikle bevisste ledere for utdanningseneheter. Etikk er også et viktig kompetanseområde innenfor ledelse, noe som har blitt forsterket av globalisering og økt samhandling mellom ulike kulturer og oppfatninger.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid, danningsreise

Vurderingsformer

Innlevering av ett arbeidskrav (skisse til fagartikkel) som blir godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent før studenten går opp til eksamen

Avsluttende eksamen:

  • Innlevering av fagartikkel, gradert karakter, teller 100 % i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Mette Bunting <mette.buntingSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013