Masteroppgave i pedagogikk 30MASTO
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha:
- kunnskap om skriving av akademisk tekst
- kunnskap om planlegging og gjennomføring av eget forskningsprosjekt
- kunnskap om anvendelse av forskningsmetoder og vitenskapsteorier knyttet til eget forskningsprosjekt
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
- velge ut, anvende og begrunne valg av forskningsmetode og vitenskapsteori i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
- orientere seg i litteratur og tidligere forskningsarbeid relevant for forskningsprosjektets problemstilling
- analysere, drøfte og reflektere over innsamlet datamateriale
- utforme og gjennomføre forskningsprosjektet i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- anvende referanser i henhold til anerkjente standarder
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- vise evne til kritisk vurdering og selvstendig refleksjon
- beherske fagområdets uttrykksformer
- vise skriftlig fremstillingsevne, formidle og kommunisere forskningsprosjektets innhold
- gi masteroppgaven en strukturert og logisk oppbygging ved å innlede med et sammendrag og avslutte med en konklusjon som i korte trekk gjengir masteroppgavens hovedanliggende og de viktigste resultatene
Innhold
Innholdet må være klart relatert til fagområdet for masterstudiet i Pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse.
Innholdet i masteroppgaven skal omfatte:
- en presis og gjennomtenkt problemformulering
- relevant redegjørelse for undersøkelsens kontekst
- valg og begrunnelse av strategi og metoder
- klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
- systematisk analyse, tolkning og/eller refleksjon
- drøfting av resultater
- egnet dokumentasjon
- selvstendig bruk av kilder etter vanlige regler for kildehenvisninger
Arbeids- og læringsformer
Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid der studentene viser innsikt i aktuell forskning og relevant teori og metoder som har betydning for oppgavens problemstilling. Den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen. Studenter kan arbeide individuelt eller i gruppe på to. Hver student får oppnevnt en veileder på bakgrunn av sin prosjektbeskrivelse for oppgaven. Det er en fordel å begynne å forberede seg på arbeidet med masteroppgaven så tidlig som mulig i studiet. Det vil bli arrangert spesielle kurs og seminarer som skal understøtte arbeidet med masteroppgaven.
Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på 30 t veiledning pr. student. Det utarbeides veiledningsavtale.
Arbeidet med masteroppgaven skal gjøre studentene i stand til å vurdere hvilke pedagogiske utfordringer og problemstillinger som kan belyses gjennom forskning. Etter studiet skal studentene også kunne gå inn som deltagere i ulike forskningsopplegg, eller analysere kritisk hvilke bidrag eksisterende forskning kan yte for å løse de pedagogiske utfordringer som vedkommende møter i sitt arbeid.
Masteroppgaven leveres 1. mai eller 1. november. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres en uke før muntlig sluttprøve.
Vurderingsformer
Vurdering skjer på grunnlag av innlevert masteroppgave på 70-80 sider. Denne kan bli justert etter en obligatorisk muntlig prøve. Det blir gitt karakter på oppgaven etter en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 03.06.2014