PROFESJONSFAG - Klasseledelse og læringsprosesser KLASSELED

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper elever i grunnutdanningen
  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster, også samiske
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur
  • har kunnskap om klasselederens rolle og ansvar for samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan stimulere elevene sine fem grunnleggende ferdigheter
  • kan gi en begrunnet vurdering av elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og kan anvende vurdering som verktøy for læring

Generel kompetanse

Kandidaten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om utvikling og læring
  • kan samarbeide med foresatte, kolleger og andre om utvikling av egen undervisning og skolens virksomhet

Innhold

Emnet er designet for å gi studentene innsikt i en lærers handlingsrom og ansvar for å tilrettelegge for læring i en mangfoldig elevgruppe. Skolens og lærerens organisatoriske rammevilkår vil tydeliggjøres og fagstoff som omhandler bl.a. klasseledelse, motivasjon, kultur, læring, utvikling. Didaktikk vil presenteres som redskap i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og evaluere gode undervisnings- og vurderingspraksiser

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • klasse og kollokviearbeid
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • praksisrelatert arbeid
  • seminarer

Obligatorisk frammøte

Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorikk i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

Individuell skriftlig oppgave på inntil 1200 ord. Må være bestått for å gå opp til eksamen

Eksamen:

Muntlig eksamen, 20 minutter, som teller 100%

Det gis en karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B Næss  <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard  <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson  <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 24.06.2013