Pedagogikk og elevkunnskap - Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling PEL 101
Læringsutbytte
Etter første studieår skal studenten ha grunnleggende kunnskap og kompetanse i lærerens oppgaver med å lede, stimulere, organisere og vurdere læringsvirksomhet på 1. – 7. trinn.
Studentene skal kunne:
Kunnskaper:
- vise kunnskap om klasseledelse
- redegjøre for barn og unges utvikling i opplæringen, og begrunne didaktiske valg.
- redegjøre for ulike læringsteorier og ulike didaktiske modeller
- presentere hovedinnhold i styringsdokumentene for skolen og trekke linjer ned til klasserommet
- redegjøre for teori om utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- presentere grunnleggende veiledningsteori
- gjøre rede for vurdering i skolen
Ferdigheter
- vise en grunnleggende ferdighet i å lede og bygge relasjoner for å fremme læring
- reflektere over hvordan læringsteorier kan gi forståelse for arbeid i skolen
- vise at de kan benytte didaktiske modeller og ulike undervisningsmetoder i læringsarbeidet
- legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i elevenes læringsarbeid
- anvende sine ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
- integrere kunnskap om læring i planlegging, gjennomføring og vurdering i skolen
- begrunne og realisere pedagogiske valg i klasserommet på barne- og mellomtrinnet
- integrere de grunnleggende ferdighetene i fagene
- vise evne til å gi og ta imot veiledning
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap (PEL 101) vektlegger skolehverdagen; om undervisningsplanlegging, klasseledelse og læringsarbeidet.
FOU-relasjon
Undervisningen i PEL 101 bygger på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Kvalitative og kvantitative forskningsresultater fra skole- og undervisningsfeltet trekkes inn i undervisningen, for at studentene skal utvikle en kritisk og reflektert holdning til virksomheten i barneskolen. Studentene får innføring i grunnleggende forskningsmetoder. Studentene skal i praksisskolen gjennomføre en observasjonsoppgave.
Samarbeid
Temaene samordnes i innhold og organisering med de andre aktuelle studieemnene (fagene) i første studieår. PEL har et overordnet ansvar for helheten i utdanningen, og skal fremme samarbeidet mellom lærere ved HiT og praksislærere, og dermed sikre at forholdet mellom teori og praksis blir ivaretatt.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarvirksomhet og gruppearbeid. Samspillet mellom studenter, høgskolelærere og praksislærere er et viktig utgangspunkt for allsidig og gjensidig veiledning.
Estetiske læringsprosesser vektlegges, blant annet gjennom drama som læringsform.
All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Studenten skal levere et skriftlig arbeidskrav hvert semester tilknyttet studiets temaer. Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
I høstesemesteret skal studenten
- levere et skriftlig arbeidskrav
I vårsemesteret skal studenten
- levere et skriftlig arbeidskrav
Sluttvurdering i PEL 101
- Skriftlig,individuell eksamen i vårsemesteret som teller 100% av sluttkarakteren i PEL 101. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Sluttkarakter for hvert emne (PEL 101, 102, 103, 104) blir angitt på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne B. Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Merete Jølstad <merete.jolstadSPAMFILTER@hit.no>,Gry Ramsåsen <gry.ramsasenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Gry Ramsåsen - 20.12.2012