Profesjonskunnskap barnehage 15PROB
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført utdanning skal studenten forstå:
- barnehagen i et internasjonalt perspektiv
- profesjonskunnskap som dimensjon i ledelse
- profesjonskunnskapens betydning i profesjonell praksis og utdanning
- barnehagens innhold og rolle i et helhetlig utdanningsløp
- profesjonskunnskapens rolle for å styrke barnehagen som lærendeorganisasjon.
- praktisk kunnskap som ramme for profesjonskunnskap
Ferdigheter:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- bruke profesjonskunnskap i ledelse og kompetanseutvikling i barnehagen
- diskutere og argumentere for hensikten med barnehagen som utdanningsarena.
- lese og reflektere over ny aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt.
- Bruke profesjonskunnskapen for å styrke barnehagen som lærende organisasjon
- skrive vitenskapelige tekster.
Generell kompetanse:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- kjenne til og forholde seg kritisk og analytisk til forskning innenfor barnehageforskning
- kjenne til teoretiske perspektiver på kunnskap
- forholde seg kritisk og analytisk til utdanningspolitiske perspektiver som berører barnehagefeltet
- forholde seg til profesjonskunnskapens rolle for å sikre en stek, gjensidig og likeverdig relasjon mellom teori og praksis.
Innhold
Barnehagen er en pedagogisk virksomhet for barn fra 0 til 6 år hvor rammeplanen for barnehagen skal gi retningslinjer for innhold og oppgaver. Profesjonskunnskap i relasjon til barnehage forklares som teoretisk og praktisk kunnskap. Profesjonskunnskapen har en viktig rolle når barnehagens mandat skal ledes og for å styrke barnehagen som lærende organisasjon. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.
Arbeids- og læringsformer
Forelesning, seminar, kollokviearbeid, studentpresentasjoner og veiledning
Vurderingsformer
Emnet har to arbeidskrav
- Arbeidskrav 1 er muntlig presentasjon av valgfri vitenskapelig artikkel fra et vitenskapelig tidsskrift i barnehagefeltet.
- Arbeidskrav 2 er to protokoller fra drøfting i kollokviegruppe som har utgangspunkt i pensumlitteratur.
Avsluttende vurdering er en individuell skriftelig tekst i sjanger fagartikkel.
Artikkelen tar utgangspunkt i et selvvalg tema og skal ha en tydelig problemstilling. Den skal ivareta formelle krav til en vitenskapelig tekst og vise studentens evne til analytisk og teoretisk. Fagartikkelen skal være på 3200-4000 ord. Fagartikkelen skal vurderes med karakter. Karakterskala A – F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013