Profesjonsveiledning 15VEILPO

Læringsutbytte

En kandidat med fullført 15 studiepoeng veiledning, profesjon og organisasjon skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studentene skal

  • Inngående kunnskap om begrepet profesjon og innsikt i hvordan profesjonsidentiteter
  • avansert kunnskap om veiledning som redskap for læring i barnehage og skole
  • avansert kunnskap om veiledning som redskap for utvikling av læringskulturer

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • Benytte relevante forskningsmetoder og analyser for kritisk å analysere og vurdere veiledningsprosesser i organisasjoner
  • Gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid der fokuset rettes mot profesjon og organisasjon

Generell kompetanse

Studentene skal

  • Anvende sine kunnskaper for å støtte og utfordre studenter, nyutdannede og kollegaers læringsprosesser
  • Anvende sine kunnskaper ved deltakelse i organisasjonsutvikling
  • Ta i bruk forskningsteori og etiske problemstillinger i analyse av veiledning som redskap for organisasjonsutvikling

Innhold

Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetodologi, teorier om profesjoner og profesjonalitet relatert til veiledning i organisatoriske sammenhenger.

Enheten består av kritiske drøftinger og forskningsbasert dokumentasjon relatert til veiledningsarbeid ut fra etiske aspekter. Emnet belyser og kritisk analyserer teori om veiledning og bruker veiledning som redskap for utvikling og læring i forskjellige kontekster

Arbeids- og læringsformer

Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder. Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, seminar, gruppearbeid og veiledning. Gruppeveiledning vektlegges, men det gjennomføres også individuell veiledning. Veiledning knyttet til et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er et praksiselement. Semesterplanen presiserer former for utviklingsarbeid. Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede lærere eller kollegaer på egen arbeidsplass, deltakelse i nettverksgrupper og deltakelse i metaveiledning gitt av lærerne på studiet.

Praksis:

Praksis vil bestå av følgende elementer:

  • Lede individuell og gruppeveiledning fortrinnsvis med nyutdannede førskolelærere og lærere, men også kolleger på egen arbeidsplass der veilederen ikke har ansvar for nyutdannede.
  • Deltakelse i nettverksgrupper med gruppeveiledning og arbeid med studiets arbeidskrav

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltaking i nettverksgruppene og på samlingene.
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
  • Refleksjon over arbeid fra praksis skal inneholde metoder, analyser, teorier og resultater gjennom muntlig presentasjon individuelt eller i gruppe.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering:

Studentene skal utarbeide en vitenskapelig artikkel på 4000 ord. Teksten skal bygge på eget veiledningsarbeid som drøftes i lys av metoder og teorier. Det åpnes for at fagteksten kan leveres som gruppeoppgave.

  • Frist for innlevering settes i semesterplanen.
  • Studentene får veiledning på problemstillingen.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F innebærer Ikke bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Elin Ødegård <Elin.OdegardSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 07.05.2013