Spesialpedagogikk med vekt på adferds- og konsentrasjonsvansker SPES 308
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha bred kunnskap om barn og unges modning og utvikling
- Ha kunnskap om årsaker til atferds- og konsentrasjonsvansker
- Kunne gjøre rede for nevrologiske og miljøbetingede atferds- og konsentrasjonsvansker
- Ha kunnskap om hva som kan forebygge, opprettholde, avhjelpe og redusere atferds- og konsentrasjonsvansker
- Ha kjennskap til aktuelle tiltaksmodeller
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende kunnskap om barn og unges modning og utvikling og kunnskap om nevrologiske og miljøbetingede atferds- og konsentrasjonsvansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre
- Kunne anvende aktuelt kartleggingsmateriell og være en aktør i dynamisk kartlegging
- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak
- Kunne bidra med refleksjon rundt aktuelle tiltaksmodeller
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Integrere kunnskap om læring og barn- og unges atferds- og konsentrasjonsvansker med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier
- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø
- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv
- Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i ulike tilnærminger til atferds- og konsentrasjonsvansker. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling og fokuserer på kunnskap om atferds- og konsentrasjonsvansker, kartleggingsmetoder, drøfting av funn i kartlegging og aktuelle tiltak som kan forebygge, avhjelpe eller redusere vansken.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.
Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en artikkel med veiledning i gruppe.
Fronter og nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter(A – F).
Deltakelse i diskusjoner må være gjennomført og vurdert til godkjent og artikkel må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013