Spesialpedagogikk med vekt på flerspråklighet og lærevansker SPES 309

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kunne redegjøre for tospråklig utvikling innenfor språk, lesing og skriving

Kunne redegjøre for diskurser knyttet til kultur, minoriteter og mangfold

Kunne redegjøre for forholdet mellom morsmål og norsk som andrespråk

Ferdigheter

Kunne observere, reflektere og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i forhold til tospråklig utvikling i et individ og et interaksjonsperspektiv

Kunne gjennomføre aktuelle kartleggingsprøver og tolke resultatet

Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg for elever med tospråklig bakgrunn i tråd med resultater fra kartlegging både i et individ og et interaksjonsperspektiv

Kunne legge til rette for samarbeid med foreldre som har minoritetsspråklig bakgrunn

Kunne reflektere rundt beskyttelse- og risikofaktorer i spesialpedagogisk praksis

Generell kompetanse

Kunne integrere kunnskap om læring og tospråklighet med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier

Kunne formulere læringsmål i tospråklig opplæringen og kriterier for vurderingsarbeidet med utgangspunkt i sentrale rammer og regelverk

Kunne drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø

Innhold

Emnet tar for seg sosialisering, læring og særskilte opplæringsbehov hos barn og ungdom med minoritetsbakgrunn. Emnet dekker sentrale begreper, sammenhenger og læringsbetingelser og fokuserer også på kartlegging, planlegging og gjennomføring av opplæringen.

  • Kultur, minoriteter og mangfold
  • Forholdet mellom morsmål og norsk som andrespråk
  • To-språklig språk, og lese- og skriveutvikling samt kartlegging
  • Rammer og regelverk

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Arbeidsformene vil generelt vær preget av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledningen vil foregå individuelt g i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøyi læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig 4 timers prøve som vurderes med gradert karakter.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013