Spesialpedagogikk med vekt på flerspråklighet og lærevansker SPES 309
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kunne redegjøre for tospråklig utvikling innenfor språk, lesing og skriving
Kunne redegjøre for diskurser knyttet til kultur, minoriteter og mangfold
Kunne redegjøre for forholdet mellom morsmål og norsk som andrespråk
Ferdigheter
Kunne observere, reflektere og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i forhold til tospråklig utvikling i et individ og et interaksjonsperspektiv
Kunne gjennomføre aktuelle kartleggingsprøver og tolke resultatet
Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg for elever med tospråklig bakgrunn i tråd med resultater fra kartlegging både i et individ og et interaksjonsperspektiv
Kunne legge til rette for samarbeid med foreldre som har minoritetsspråklig bakgrunn
Kunne reflektere rundt beskyttelse- og risikofaktorer i spesialpedagogisk praksis
Generell kompetanse
Kunne integrere kunnskap om læring og tospråklighet med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier
Kunne formulere læringsmål i tospråklig opplæringen og kriterier for vurderingsarbeidet med utgangspunkt i sentrale rammer og regelverk
Kunne drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø
Innhold
Emnet tar for seg sosialisering, læring og særskilte opplæringsbehov hos barn og ungdom med minoritetsbakgrunn. Emnet dekker sentrale begreper, sammenhenger og læringsbetingelser og fokuserer også på kartlegging, planlegging og gjennomføring av opplæringen.
- Kultur, minoriteter og mangfold
- Forholdet mellom morsmål og norsk som andrespråk
- To-språklig språk, og lese- og skriveutvikling samt kartlegging
- Rammer og regelverk
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Arbeidsformene vil generelt vær preget av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledningen vil foregå individuelt g i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøyi læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig 4 timers prøve som vurderes med gradert karakter.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013