Spesialpedagogikk med vekt på forebygging, rådgiving og samarbeid SPES 311
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Kunne redegjøre for sentrale tradisjoner, perspektiver og metoder i spesialpedagogisk rådgivning
- Kunne redegjøre for lov og forskrifter knyttet til rådgivning i barnehage- og skolesammenheng samt bestemmelser om taushetsplikt og meldeplikt
Ferdigheter
- Kunne reflektere over betydningen av egen bakgrunn og personlighet i rådgivingsrollen samt utviklingen av egen rådgivingskompetanse
- Kunne anvende grunnleggende metodiske rådgivningsverktøy
- Kunne anvende fagkunnskap til å vurdere handlingsalternativer i konkrete rådgivningssituasjoner, samt reflektere kritisk over egne valg
- Kunne reflektere over betydningen av samarbeid på med foreldre, kollegaer, andre fagpersoner og instanser
Generell kompetanse
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere et rådgivingsforløp
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere et samarbeidsforløp
- Kunne drøfte forholdet mellom rådgivning og didaktikk samt etiske dilemmaer i rådgivningssituasjonen
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om tradisjoner, perspektiver og metoder knyttet til spesialpedagogisk rådgivning i stor grad bygge på praktiske oppgaver og case. Det vil særlig bli lagt vekt på evne til kommunikasjon, samtale og tilrettelegging for samarbeid.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Arbeidsformene vil generelt vær preget av praktisk trening, kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøyi læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig 4 timers prøve som vurderes med gradert karakter.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013