Spesialpedagogikk med vekt på inkludering SPES 302
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal:
- Ha kunnskap om inkluderingsbegrepet og den historiske utviklingen som ligger forut for inkluderingstanken
- Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til inkluderingsbegrepet
- Ha kunnskap om ulike dilemmaer knyttet til inkludering
- Kjenne til sosialiseringsbegrepet og forhold som påvirker barn og unges sosialisering
- Ha kunnskap om kommunikasjon og hvordan kommunikasjon påvirker relasjoner
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne reflektere over og forstå hvordan inkluderingen kan foregå
- Kunne skille inkludering, integrering og segregering
- Kunne kommunisere, samarbeide, planlegge og tilrettelegge for inkludering
- Kunne evaluere i hvilken grad man har lykkes i inkluderingsarbeidet
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne integrere kunnskap om læring, sosialisering og kultur med tanke på å lykkes med en inkluderende opplæring
- Kunne formulere og gjennomføre strategier for en inkluderende opplæring
- Kunne bidra med nytenkning og innovasjonsprosesser nyttet til inkluderende opplæring
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om inkludering og sosialt, faglig og kulturelt fellesskap fokusere på ulike faktorer som påvirker graden av inkludering:
- Elevdeltagelse
- Likeverdighet
- Demokratisering
- Kommunikasjon
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning og trening på kommunikasjonsferdigheter vil bli vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet. Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning og trening på kommunikasjonsferdigheter vil bli vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av deltakelse i forum på Fronter der den enkelte skal utarbeide innlegg og gi respons til medstudenters innlegg. Dette arbeidet vurderes med bestått/ikke bestått og må være vurdert til bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen. Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter A-F.All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.
Studenten vurderes på grunnlag av deltakelse i forum på Fronter der den enkelte skal utarbeide innlegg og gi respons til medstudenters innlegg. Dette arbeidet vurderes med bestått/ikke bestått og må være vurdert til bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen.
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter A-F.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.07.2013