Spesialpedagogikk med vekt på lærevansker SPES 303

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Kjenne til begrepene normalitet og avvik
  • Kunne redegjøre for hva som ligger i kognitiv utvikling
  • Ha kunnskap om spesifikke, generelle og sammensatte lærevansker
  • Ha kunnskap om enkel metodelære

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne observere, reflektere over og forstå forskjellen på normal og avvikende utvikling
  • Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultat fra forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet opp mot lærevanskebegrepet
  • Kunne evaluere spesialpedagogiske undervisningsopplegg med utgangspunkt i praksis

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne eksemplifisere ulike former for generelle og spesifikke lærevansker
  • Kunne utveksle synspunkt og erfaringer i forhold til tverretatlig samarbeid
  • Kunne reflektere over og drøfte faglige og yrkesetiske problemstillinger
  • Kunne planlegge og gjennomføre FoU arbeid

Innhold

Innholdet vil foruten teorier om generelle, spesifikke og sammensatte lærevansker fokusere på forholdet mellom normalitet og avvik. Videre fokuseres det på ulike faktorer som har betydning for ulike former for lærevansker og gjennomføring av Fou arbeidet:

  • Utvikling og læring
  • Kognitiv fungering
  • Generelle tiltak med utgangspunkt i individ og systemperspektiv

Med utgangspunkt i den teoretiske forankringen vil god tilrettelegging av opplæringen stå sentralt med tanke på et etisk likeverdig og inkluderende opplæringstilbud.

I studiet inngår 1 uke praksis der studentene skal gjennomføre et FOU-arbeid.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet. Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og/eller i grupper.

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og/eller i grupper.

Vurderingsformer

Studentene har to kortoppgaver for å forberede sitt FOU-arbeid som er knyttet til praksis. Den ene oppgaven skal ha et teoretisk innhold og den andre skal beskrive metoden som skal brukes i FOU-arbeidet. De to oppgavene vurderes til bestått /ikke bestått.

FOU-oppgaven leveres skriftlig og vurderes med karakter fra A-F. FOU-oppgaven teller 45% av sluttkarakteren. Det utarbeides et kort FOU- notat, som vil være grunnlagsdokument for en opponentgruppe bestående av medstudenter og lærere i en muntlig høring. Det muntlige framlegget vurderes av sensor med karakter fra A-F og teller 55% av sluttkarakter.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.07.2013