Spesialpedagogikk med vekt på nevrologiske- og sanserelaterte lærevansker SPES 310
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Kunne redegjøre for forholdet mellom nevrologi, kognisjon, persepsjon og læring
- Kunne redegjøre for forholdet mellom hørselshemming og læring
- Kunne redegjøre for forholdet mellom synshemming og læring
Ferdigheter
- Kunne observere, reflektere og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i et individ og et interaksjonsperspektiv
- Kunne gjennomføre enkle kartleggingsprøver og tolke resultatene
- Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg for elever med sanserelaterte lærevansker i tråd med resultater fra kartlegging
- Kunne legge tilrette for et utviklende læringsmiljø i en inkluderende skole
Generell kompetanse
- Kunne integrere kunnskap om læring og sanserelaterte lærevansker med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier
- Kunne formulere individuelle læringsmål for barn og voksne med sanserelaterte lærevansker samt kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om kognisjon, nevrologi, persepsjon og læring også ta utgangspunkt i ulike faktorer som påvirker hvordan man kan tilpasse opplæringen til den enkelte. Det vil særlig bli lagt vekt på evidensbaserte tiltak inkludert tiltak for å kompensere og forebygge sekundære vansker
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Arbeidsformene vil generelt vær preget av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledningen vil foregå individuelt g i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøyi læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig 4 timers prøve som vurderes med gradert karakter.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013