Barn og unges helse 986-E2

Læringsutbytte

Kunnskapsmål:

  • Har avansert kunnskap om barn og unges utvikling
  • Har inngående kunnskap om barn og unges behov
  • Har avansert kunnskap om barn og unges helse og sykdom
  • Har avansert kunnskap om samliv, seksualitet og prevensjon
  • Har inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning

Ferdighetsmål:

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen barn og unges utvikling
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om forhold av betydning for helse, i veiledning av barn, foreldre og ungdom
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning av foreldre etter ICDP foreldreveiledningsprogram
  • Kan anvende sine kunnskaper i faglige vurderinger av barns omsorgssituasjon
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i vurdering av barn og unges helse og behov for intervenering ved helsetrussel
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning av ungdom om seksualitet, samliv og prevensjon
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning av skoleelever

Generell kompetanse:

  • Har utviklet evne til kommunikasjon, veiledning og formidling av avansert faglig kunnskap for å fremme helse og forebygge- eller tidlig oppdage sykdom eller annen helsetrussel.

Innhold

Delemne 2.1: Barn og unges vekst, utvikling og helse

  • Fysisk, psykisk og sosial utvikling hos barn og unge
  • Pediatri
  • Faktorer som fremmer og hemmer helse
    - Omsorg - omsorgskompetanse - egenomsorg
    - Ernæring og fysisk aktivitet
    - Psykisk helse

Delemne 2.2: Veiledning og formidling

  • Motivasjons- og læringsteori
  • Kommunikasjon, veiledning og pedagogikk

Delemne 2.3: Samspill foreldre/ barn/ ungdom

  • Barn, ungdom og familie i et kulturelt perspektiv
  • Teorier om oppdragelse og tilknytning
  • Relasjonforståelse og veiledning
  • ICDP foreldreveiledningsprogram
  • Jevnaldersosialisering

Delemne 2.4: Seksualitet og samliv

  • Kjønnsdimensjonen
  • Seksualitet og helse i et kulturelt perspektiv
  • Medisinsk perspektiv
    - Seksuelt overførbare infeksjoner
    - Farmakologi
    - Prevensjonsveiledning
    - Svangerskap
  • Rekvisisjonsrett

Arbeids- og læringsformer

Det er planlagt 5 samlinger à 5 dager, 2 samlinger à 1 dag (studiekrav 6), studiekrav 4 - 7, 1 uke praksis organisert som punktpraksis (studiekrav 6). Emnet avsluttes med en hjemmeeksamen (Studiekrav 7).

Vurderingsformer

986-E2 ST4 Samspill foreldre - barn

DVD opptak av eget samspill med barn.

(Godkjent delkrav til ICDP sertifisering)

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

986-E2 ST5 Helseopplysning
Planlegging og gjennomføring av et undervisnings- eller helseopplysningsopplegg i barne- eller ungdomsskole i løpet av veiledet praksis.

Omfang 45 minutter

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

986-E2 ST6 ICDP foreldreveiledningsprogram

  1. 1 eller 2 studenter skal planlegge, lede og evaluere 6 gruppemøter med gjennomføring av ICDP foreldreveiledningsprogram, og møte til 2 dager veiledning på Høgskolen.
  2. Individuelt loggboknotat med refleksjoner fra ICDP gruppemøtene. Omfang ca.3000 ord.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

(Godkjent delkrav til ICDP sertifisering)

986-E2 ST 7 Barn og unges helse
Individuell hjemmeeksamen i emne 2. Omfanget er 5000 ord.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

Studiekravene må være bestått før oppstart i emne 3.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Berit Margrethe Sandvik <Berit.SandvikSPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2013