Helsesøstertjeneste og yrkesutøvelse 986-E3
Læringsutbytte
Kunnskaplsmål:
- Har inngående kunnskap om metoder for å kartlegge og vurdere utvikling og helse hos barn og unge
- Har avansert kunnskap om vanlige sykdomstilstander hos barn og ungdom
Ferdighetsmål:
- Kan utøve helsesøstertjeneste ut fra forståelse av at det er flere perspektiver på helse, utøve helsesøstertjenesten med utgangspunkt i befolkningens behov og i samarbeid med befolkningen
- Kan vurdere barn og unges fysiske og psykososiale utvikling i et økologisk og kulturelt perspektiv, og iverksette helsefremmende og forebyggende tiltak
- Har ferdigheter i å identifisere og forutse behov og stimulere brukernes oppmerksomhet på ressurser og evne til å ivareta egen helse
- Kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
- Kan kommunisere med barn, unge og familier fra ulike kulturer og kan gjøre bruk av tolk
- Kan planlegge, administrere og utvikle helsesøstertjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
- Kan vurdere og påvirke ulike faktorer som virker inn på befolkningens helse
- Kan avdekke og kartlegge risikofaktorer i individ og individets miljø
- Kan formidle opplysning om risikofaktorer i individ og individets miljø til enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn, og delta i det problemløsende arbeidet med aktuelle yrkesgrupper
- Har evne til å initiere og delta i forpliktende tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
- Kan delta aktivt i og påvirke kommunenes helseplanlegging, dokumentere skriftlig og formidle kunnskap om helseforhold til lokale beslutningsmyndigheter og andre etater
- Er bevisst sine egne verdier og normer, reflektere over og ta standpunkt i forhold til sykepleiefaglige verdier og etiske dilemma, og kunne arbeide etisk forsvarlig
- Har evne til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse som helsesøster
- Har utviklet en personlig og reflektert helsesøsterrolle
Generelle kompetanse:
- Har kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å administrere helsestasjons- og skolehelsetjenesten i pakt med samfunnsendringer, prioriteringer og forskning, med faglig tyngde, kvalitet og kritisk innovativt engasjement.
Innhold
Delemne 3.1: Individrettede og befolkningsrettede tiltak i helsefremmende og forebyggende praksis
- Ulike former for veiledning, rådgiving og undervisning - formidling
- Helseundersøkelser i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Brukerperspektiv – befolkningsmedvirkning
- Tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
- Smittevernarbeid, vaksinasjon
- Kartlegging av helsetilstand og helsebehov
-
Gruppevirksomhet - i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Selvhjelpsgrupper, nettverks- og lokalsamfunnsarbeid
Delemne 3.2: Organisering og ledelse av helsesøstertjenesten
- Kvalitetsutvikling
- Organisasjons- og ledelsesteori
- Planlegging, saksbehandling og administrering av helsesøstertjenester
- Dokumentasjonssystemer
- Premissleverandør for helsesøstertjenesten
Arbeids- og læringsformer
Det er planlagt 2 samlinger à 5 dager, 3 studiekrav derav 8 uker veiledet praksis.
Vurderingsformer
986-E3 ST 8 Språk, syn og hørsel - punktpraksis
Ferdighetstrening i kartleggingsmetoder med barn 2 - 5 år.
Vurdering: Bestått/Ikke bestått
986-E3 ST 9 Arbeidsplan for veiledet praksis og praksisgjennomføring
Utarbeidelse av individuelle arbeidsplaner for veiledet praksisperiode.
Arbeidsplan for å oppnå krav til læringsutbytte for praksisperioden må være godkjent før gjennomføring av praksisperioden.
Vurdering: Bestått/Ikke bestått.
Studiekravene i emne 3 må være bestått før oppstart i emne 4
986-E3 ST10 Samliv, seksualitet og prevensjon - i veiledet praksis
Individuell samtale med en ungdom. Omfang 30 minutter samtale og 30 minutter veiledning med praksisveileder.
Vurdering: Bestått/Ikke bestått
Studiekrav og praksis i emne 3 må være bestått før oppstart i emne 4.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Berit Margrethe Sandvik <Berit.SandvikSPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2013