Individ, samfunn og helse 986-E1
Læringsutbytte
Kunnskapsmål:
Mål for emne 1 er at studenten:
- Har inngående kunnskap om lovverket og de politiske/administrative virkemidler for det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten
- Har avansert kunnskap om og vurderer kritisk det ideologiske, teoretiske og praktiske grunnlaget i helsefremmende og forebyggende arbeid
- Har kunnskap om andre yrkesgruppers oppgaver og ansvar spesielt innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- Har inngående kunnskap om forholdet mellom oppvekstvilkår og helse
- Har kunnskaper om faktorer som fremmer og hemmer barn og unges helse og utvikling
- Har inngående kunnskaper om barnevaksinasjonsprogrammet
- Har kunnskaper som er nødvendig for å delta i miljørettet helsevern og smittevernarbeid.
- Har inngående kunnskap om ulike historiske og kulturelle betydninger for helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familie
Ferdighetsmål:
- Kan analysere og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- Kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom kultur, samfunnsutvikling, familieforhold, økonomi og teknologi i forhold til barns og unges oppvekstvilkår og helse
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområder i hovedemne 1
- Kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnevaksinasjonsprogrammet
Generell kompetanse:
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten, og forholde seg kritisk og innovativt til ansvar og oppgaver innen helsesøstertjenesten
Innhold
Delemne 1.1: Rammebetingelser
- Velferdstatsutvikling og organisering
- Lover og forskrifter
- Folkehelsearbeid
- Samarbeidsarenaer - faglig, tverrfaglig og flerfaglig
Delemne 1.2: Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Ideologisk, teoretisk, praktisk fundament og etiske dilemmaer
- Helsesøsters mandat og virksomhet
- Helseutfordringer i tiden
- Epidemiologi
- Smittevern - Barnevaksinasjonsprogrammet
- Miljørettet helsevern
Delemne 1.3: Teoretiske perspektiver på helse og kulturens betydning for barns helse og oppvekst
- Vitenskap, forskning og praksis
- Sosioøkonomiske og kulturelle vilkår
- Familie, livsløp, livskvalitet
Delemne 1.4: Oppvekstvilkår
- Ernæring
- Oppvekstmiljø
- Samspill i familien
- Vekst og utvikling
Arbeids- og læringsformer
Det er planlagt 5 samlinger à 5 dager, 3 studiekrav derav 1 uke observasjonspraksis (studiekrav 2). Emnet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen (Studiekrav 3).
Vurderingsformer
986-E1 ST1 Vaksinasjon - Veiledet punktpraksis
Veiledet punktpraksis: 1 dag vaksinering i skolehelsetjenesten
Vurdering; Bestått/Ikke bestått
986-E1 ST2 Observasjonspraksis
Praksis 1 uke må være gjennomført før emne 2.
986-E1 ST3 Individ, samfunn og helse
Individuell skriftlig hjemmeeksamen relatert til helsesøsters arbeidsfelt og yrkesutøvelse i forhold til teori og praksis i emne1.
Omfanget er 3000 ord.
Vurdering: Bestått/Ikke bestått
Studiekravene må være bestått før emne 2.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Berit Margrethe Sandvik <Berit.SandvikSPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2013