Praksisstudier: Miljørettet vernepleiefaglig arbeid 060-E5

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har kunnskap om hva miljørettet vernepleierfaglig arbeid innbærer i praksis

Ferdigheter

  • kan under kyndig veiledning planlegge, dokumentere gjennomføre og evaluere eget arbeid
  • kan under veiledning praktisere veiledning overfor tjenestemottakere
  • kan identifisere etiske verdikonflikter og har etisk handlingskompetanse i samhandling med tjenestemottakere og medarbeidere

Kompetanse

  • har utviklet sin forståelse for hva profesjonelt vernepleiefaglig arbeid innebærer og kan under veiledning anvende dette i praksis
  • reflekterer over etiske problemstillinger, har etisk handlingsberedskap og kan identifisere etiske verdikonflikter
  • har forståelse for den rettslige regulering av brukermedvirkning, frivillighet og tvang
  • kan gjennomarbeide en skriftlig plan for miljørettet vernepleiefaglig tiltak

Innhold

Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.

Generell pedagogikk og sosialpedagogikk - 2 stp, Pleie og omsorg - 5 stp, Ferdighets- og atferdslæring - 5 stp, Velferdsarbeid - 2 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 2 stp.

Arbeids- og læringsformer

Selvstudium, gruppearbeid, praksisstudier, skriftlig og muntlig framstilling og veiledning. Praksisstudiene er veiledet med 1 time veiledning pr. student pr. uke fra praksisfeltet, og oppfølging individuelt og i refleksjonsgrupper fra høgskolens kontaktlærer.

Vurderingsformer

Emnekode: 060-E5: Miljørettet vernepleiefaglig arbeid - vurderingsoppagve

Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i praksisstudiene i vernepleiefaglig arbeid Individuell skriftlig oppgave . 3000 ord. Bestått/ikke bestått

Det er inntil fire arbeidskrav knyttet til emnet hvorav et arbeidskrav er godkjenning av praksisstudier. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ramona Lorensten <Ramona.lorentsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ramona Lorentsen - 18.08.2013