Tiltaksarbeid i barnevernet 070-E8
Læringsutbytte
Læringsutbytte i emne 8 er at studentene
Kunnskaper
- har kunnskap om og forståelse for kulturelle, individuelle og samfunnsmessige årsaker til marginalisering og sosial problemer
- kan anvende sentral barnevernfaglig kunnskap for å kunne identifisere og forstå risikoutsatte barn og ungdom og deres livssituasjon
- har bred kunnskap om ulike former for hjelpe- og omsorgstiltak på kommunalt og statlig nivå
Ferdigheter
- kan vurdere barn og unges livssituasjon ut fra relevant kunnskap og bidra til iverksetting av tiltak til barnets beste
- kan vurdere ulike sosialpedagogiske arbeidsmetoder og bruk av aktiviteter i tiltaksarbeidet
Kompetanse
- kan vurdere de muligheter og begrensninger barnevernfaglig tiltaksarbeid har overfor marginaliserte barn og unge
- har innsikt i kommunikasjonsprosessen og dens betydning for samhandling og konflikthåndtering i møte med barn, ungdom og deres foresatte
Innhold
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.
Sosiologi og sosialantropologi - 1 stp, Barnevernsrett og andre rettsområder - 1 stp, Klinisk psykologi og psykisk helsearbeid - 1 stp, Pediatri og sosialmedisin - 1 stp, Generell- og spsialpedagogikk - 1 stp, Sosialpedagogikk - 1 stp, Etikk og yrkesrolle - 1 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 1 stp, Barnevernstiltak - 2 stp, Miljøarbeid - 3 stp, Aktivitetsfag - 2 stp.
Arbeids- og læringsformer
Selvstudium, forelesninger, bruk av refleksjonsgrupper og framlegg, praktisk ferdighetstrening og bruk av aktiviteter og kommunikasjonsøvelser.
Vurderingsformer
Emnekode: 070-E8: Tiltaksarbeid i barnevernet - vurderingsoppgave med muntlig høring
Besvarelsen skal vise studentens kompetanse i vurderingen av barn- og unges atferds- og omsorgssituasjon som grunnlag for valg av metodisk tilnærming. Individuell besvarelse. 4000 ord. Graderte karakterer.
Individuell muntlig høring i hele kunnskapsgrunnlaget for andre studieår og studentens forståelse av eget fag. Det er en forutsetning at skriftlig del av vurderingsoppgave 8-1 er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring. Muntlig sensur er først og fremst en justering av karakteren på skriftlig oppgave. Det er anledning til å gi kandidaten "ikke bestått" dersom muntlig høring gir grunnlag for det.
Det er inntil to arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.
Arbeidskrav framkommer av emneplanen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bjørg Megrund - 03.05.2013