369 Økonomi og administrasjon, bachelor
Innledning
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et populært og etterspurt studietilbud. Studenter med fullført bachelorgrad i økonomi og adminstrasjon er attraktive på arbeidsmarkedet til stillinger både innenfor privat næringsliv, offentlig sektor og organisasjoner. Studiet bygger på en nasjonal plan som samordner bachelorstudiene i økonomi og administrasjon. Det skal sikre et høyt faglig nivå og en felles kunnskapsbase. I tillegg til at studiet i seg selv er et tverrfaglig og yrkesrettet studium, gir det også mange muligheter til videre studier på masternivå i inn og utland.
Studieplanen er bygd opp med obligatoriske emner i bedriftsøkonomi og regnskap, metodefag som statistikk og matematikk, samfunnsøkonomi, markedsføring og organisasjonsfag. I studieplanen er det også valgemner og muligheter til fordypning, praksis eller studier i utlandet.
Målgruppe og opptakskrav
Økonomisk-administrativ utdanning er en allmenn utdanning som kan benyttes i svært mange sammenhenger i arbeidslivet. Utdanningstilbudet innen dette fagområdet er derfor tilrettelagt for ulike målgrupper.
Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Hovedmålet er at utdanningen skal kvalifisere kandidatene til å utføre administrative funksjoner innenfor det økonomiske og administrative fagfeltet i privat eller offentlig sektor.
Dette målet skal en nå ved:
- problembasert læring og aktiv bruk av IKT som skal gi kunnskaper og forståelse for alle vesentlige økonomiske og administrative fagområde,
- innsikt i nye økonomiske sammenhenger, sentrale beslutningsproblemer, miljøsikring og etikk,
- kvalifisering for videre studier i inn- og utland.
Studententer kan ta valgemner slik at utdanningskravet til autorisert regnskapsfører blir oppfylt. Det er også mulig å tilpasse studieplanen i 2. og 3. studieår for å tilfredsstille det teoretiske kravet til registrert revisor. Se 3-årig bachelorstudium i revisjon. Bachelorstudiet gir et godt grunnlag for videre studium ved andre institusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Læringsutbytte
En student med fullført bachelorutdanning i økonomi og administrasjon ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
- i bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, metodefag og administrasjonsfag
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet, slik at de har bred og oppdatert kunnskap om relevante teorier og metoder for fagområdet
Ferdigheter
- kunne anvende kunnskapen på praktiske problemstillinger i arbeidslivet
- være i stand til å oppdatere sin egen kunnskap gjennom hele sitt yrkesaktive liv
- kunne planlegge og gjennomføre egne prosjekter
Generell kompetanse
- kunne formidle fagstoff skriftlig og muntlig og utveksle synspunkter og erfaringer, og slik sett bidra til utvikling av god praksis
- kunne bidra i utviklingsarbeid for å fremme virksomhetens innovasjonsevne
- forstå samfunnsmessige virkninger og juridiske, miljømessige og etiske standarder
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
1. studieår - 2013/2014
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. studieår - 2014/2015
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. studieår - 2015/2016. Alternativ I.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. studieår, alternativ II, III og IV I 3. studieår kan studentene velge mellom flere alternativer for å fullføre bachelorstudiet i økonomi og administrasjon (eventuelt en kombinasjon av disse): Alternativ I: Se tabell over. Alternativ II: Studentene kan velge et fordypningsstudium ved høgskolen innenfor følgende fagområder: Reiseliv, Internasjonal markedsføring, Innovasjon og entreprenørskap (se studieplan 3. studieår for disse alternativene) eller Informasjonsbehandling (årsstudium). Alternativ III: Valgemner og Praksis. Alternativ IV: Valgemner og Studier i utlandet. Studenter ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon kan velge emner som tilfredsstiller utdanningskravet til autorisert regnskapsfører. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Valgemner, se forklaring i studieplanomtalen og tabeller over
|
De to første årene tilsvarer det 2-årige studiet i økonomi og administrasjon. I 3. studieår kan studentene velge mellom flere flere alternativer for å fullføre bachelorstudiet i økonomi og administrasjon (eventuelt en kombinasjon av disse):
Alternativ I: Se tabell nedenfor.
Alternativ II: Studentene kan velge en fordypning ved høgskolen innenfor følgende fagområder: Reiseliv, Internasjonal markedsføring, Innovasjon og entreprenørskap (se studieplan 3. studieår for disse alternativene) eller Informasjonsbehandling (årsstudium).
Alternativ III: Valgemner og Praksis.
Alternativ IV: Valgemner og Studier i utlandet.
Alternativ V: Studenter ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon kan velge emner som tilfredsstiller utdanningskravet til autorisert regnskapsfører.
Valgemner
I studieplanen er det satt opp en egen tabell for valgemner, men studentene kan velge relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium. Særlig gjelder det opptak til masterstudium.
Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for dette, som studentene bør gjøre seg kjent med. Mer informasjon: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/AA-studere-i-utlandet/Utveksling-fra-HiT/Hvor-kan-jeg-reise/HiTs-avtalepartnere
Arbeids- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 06.12.2012