317 Turisme og ledelse, bachelor

Innledning

Turismen har hatt en eksplosiv vekst de siste 50 årene og skaper en rekke muligheter gjennom utvikling av nye produkter, reisemål, arbeidsplasser og lokalsamfunn, samtidig som den reiser en rekke spørsmål og utfordringer. Gjennom bachelorstudiet i turisme og ledelse vil studentene skaffe seg en kunnskapsbasis til å delta i denne utviklingen framover.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet retter seg mot alle som ønsker en markedsorientert reiselivsutdanning der økonomi- og administrasjonsfag utgjør noe av grunnlaget. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet. Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

- Studiet skal gi studentene grunnleggende og relevante kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring. Spesialiseringa i turismefag vil gi studentene innsikt i teoretiske og praktiske problemstillinger knyttet til reiselivsvirksomhet. Studiet vil kvalifisere til stillinger på leder- og mellomledernivå i mindre og mellomstore reiselivsvirksomheter, destinasjonsselskaper og offentlige institusjoner. Studiet vil også kvalifisere studentene for videre studier i Norge og i utlandet.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal studentene ha tilegnet seg solide kunnskaper om:

- Turisme og reiseliv, herunder begrepsbruk, nasjonale og internasjonale trekk ved turismen, konsekvenser av turismen for miljøet i vid forstand og destinasjonsutvikling.

- Grunnleggende kunnskaper som kan bygge opp under og supplere kompetansen om turisme innenfor fagområder som økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring.

- Ha opparbeidet ferdigheter som gjør dem i stand til å utføre analyser og planleggingsoppgaver innen reiseliv.

Valgmuligheten i 6. semester vil henholdvis gi studentene ferdigheter i a) gjennomføring av prosjektarbeid med en vitenskapelig basis, b) daglige gjøremål i utvalgtee reiselivsbedrifter, eller c) faglige ferdigheter som følge av godkjente supplerende studier i utlandet.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


1. studieår - 2013/2014
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6072 Innføring i turisme 7,50 O 7,5          
6002 Markedsføring 7,50 O 7,5          
6051 Internasjonal politikk og
samfunnsforhold
7,50 O 7,5          
6003 Informasjonsbehandling 7,50 O 7,5          
6042 Innføring i økonomi 15,00 O   15        
6006 Forretningsjus 7,50 O   7,5        
6073 Reiseliv og entreprenørskap 7,50 O   7,5        
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

2. studieår - 2014/2015
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6074 Destinasjonsutvikling 7,50 O     7,5      
6020 Forretningsengelsk 15,00 O     7,5 7,5    
6010 Organisasjonsfag I 7,50 O     7,5      
xxxx Valgemne 7,5 stp 7,50 O     7,5      
6075 Reiselivsgeografi og GIS 7,50 O       7,5    
6044 Tourism and the Environment 7,50 O       7,5    
6013 Foretaksstrategi 7,50 O       7,5    
Sum: 0 0 30 30 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

3. studieår - 2015/2016
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6076 Turismemarkedsføring 7,50 O         7,5  
6046 Tverrkulturell kommunikasjon 15,00 O         15  
6077 Opplevelses- og attraksjonsutvikling 7,50 O         7,5  
5971 Studieopphold i utlandet, reiseliv 30,00 O           30
xxxx Praksis, turisme 30,00 O           30
6078 Bacheloroppgave, turisme 15,00 O           15
xxxx Valgemne(r), 15 stp 15,00 O           15
Sum: 0 0 0 0 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Valg av emner 6. semester

I 6. semester i studiet kan studentene velge mellom 3 ulike alternativer:
I Praksis, 30 stp eller II Studier i utlandet, 30 stp eller III Studier ved høgskolen: Markedsanalyse og prosjektarbeid og Valgemner på tilsammen 30 stp.


Valgemner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
6048 Markedskommunikasjon 7,50 V 7,5  
5951 Nordic-Baltic Perspectives on Marketing 7,50 V 7,5  
6011 Samfunnsvitenskapelig metode 7,50 V 7,5  
6021 Arbeidsrett 7,50 V   7,5
6027 Sustainability Management 7,50 V   7,5
6024 Personaladministrasjon og -ledelse 7,50 V   7,5
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er knyttet opp mot 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon, og en del av emnene er felles med dette studiet.

Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i Turisme og ledelse. Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-6 undervisningstimer pr uke. Hvert emne gir studiepoeng som tilsvarer den arbeidsmengda emnet krever.

Valgemner
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.

Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet og må sees på som obligatoriske. Studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.

Internasjonalisering

Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for dette, som studentene bør gjøre seg kjent med. Mer informasjon: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/AA-studere-i-utlandet/Utveksling-fra-HiT/Hvor-kan-jeg-reise/HiTs-avtalepartnere

Arbeids- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emneseminarer, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studier/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.

Studiet har et tett samarbeid med reiselivsnæringa, noe som bidrar til å skape nettverk og jobbmuligheter for studentene.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no>,Ingeborg Nordbø <ingeborg.m.nordboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ingeborg Nordbø - 12.12.2012