2303 Engelsk 1, trinn 1-7
Innledning
Engelsk 1 for 1-7 trinn består av to emner på 15 studiepoeng ENG 101 og ENG 102. Studiet gir kompetanse i grunnskoleundervisning i faget engelsk 1- 7
Engelsk 1 for 1.-7. trinn gir innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse er sentralt. Emnet omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet og hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. I tillegg dreier emnet seg om varierte aktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk i barneskolen.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102.
I grunnskolelærerutdanning for 1.7. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.
Engelsk 1 har føljende deler:
Språklæra (grammatik, fonetikk/fonologi)
Litteratur med vekt på barne- og ungdomslitteratur
Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk
Fagdidaktikk er integrert i alle deler
Internasjonalisering
Møjlighet till utlandsvistelse finnes
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.
Forholdet mellom teori/praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.
Vurderingsformer
Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 23.01.2013