2303 Engelsk 1, trinn 1-7

Innledning

Engelsk 1 for 1-7 trinn består av to emner på 15 studiepoeng ENG 101 og ENG 102. Studiet gir kompetanse i grunnskoleundervisning i faget engelsk 1- 7

Engelsk 1 for 1.-7. trinn gir innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse er sentralt. Emnet omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet og hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. I tillegg dreier emnet seg om varierte aktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk i barneskolen.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
ENG 101 Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og
kommunikasjon
15,00 O 15  
ENG 102 Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 1
15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102.

I grunnskolelærerutdanning for 1.7. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.

Engelsk 1 har føljende deler:

Språklæra (grammatik, fonetikk/fonologi)

Litteratur med vekt på barne- og ungdomslitteratur

Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk

Fagdidaktikk er integrert i alle deler

Internasjonalisering

Møjlighet till utlandsvistelse finnes

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 23.01.2013