2415 Engelsk 2, trinn 1-7
Innledning
Engelsk 2, trinn 1-7 består av to emner på 15 studiepoeng ENG 103 og ENG 104.
Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Emnet gir større konsentrasjon i fagdidaktiske utfordringer i begynner-opplæringen (1- 4) og i opplæringen av elever på slutten av barneskolen (5-7). Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk i grunnskolen
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i detalj i fagplanene.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 2 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104.
Engelsk 2 har føljende deler:
Språklæra (grammatik, fonetikk/fonologi)
Litteratur med vekt på barne- og ungdomslitteratur
Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk
Fagdidaktikk er integrert i alle deler
Internasjonalisering
Møjlighet till utlandsvistelse finnes
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.
Forholdet mellom teori/praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.
Vurderingsformer
Vurderingsformer er beskrevet i detalj i fagplanene.
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 23.01.2013