220 853 Spesialpedagogikk, bachelor
Innledning
Spesialpedagogikk er et sentralt arbeidsfelt i en inkluderende barnehage, skole eller annet opplæringstilbud. Studiet bygger på ulike læringsperspektiver, men vil ha hovedfokus på interaksjon mellom individets læring og utvikling gjennom aktiviteter i sosiale kontekster. Kunnskap om barn og unges individuelle forutsetninger og læringsmiljøets betydning er vesentlig for å lykkes i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Kunnskaper og ferdigheter i forhold til kartlegging og tiltak er på sin side avgjørende for å ivareta den enkelte. I tillegg kreves et positivt menneskesyn for å lykkes i samhandling og opplæring av barn og unge med spesielle behov.
Tidlig innsats og forebyggende spesialpedagogisk virksomhet er også avgjørende for å sikre muligheter til optimal læring og utvikling.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Etter endt bachelor utdanning i spesialpedagogikk skal studenten ha kompetanse for å tilpasse undervisningen til barn og unge med spesielle behov. Studiet kvalifiserer studentene til arbeid med spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring.
Læringsutbytte
Kandidater som har fullført bachelor utdanning skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap og kan redegjøre for barn og unges normalutvikling
- kunnskap om barn og unges individuelle forutsetninger, generelle og spesifikke vansker og læringsmiljøets betydning
- kunnskaper om tiltak som forbygger, avhjelper og reduserer vanskene.
- kunnskap om hva som kjennetegner inkludering, tilpasset opplæring, likestilt, flerkulturelt og helsefremmende miljø.
- kunnskap om hvilke rettigheter barn og unge med spesielle behov har sett i forhold til lovverket, læreplan og rammeplan.
- kunnskap om etiske retningslinjer i møte med barn, unge og deres foresatte.
- kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barn og unge med spesielle behov
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende fagkunnskap om individuelle forutsetninger/generelle og spesifikke vansker og læringsmiljøet betydning.
- gjennomføre aktuell kartlegging på individ og systemnivå, reflektere over funn i kartleggingen og iverksette tiltak
- samhandle med foresatte og aktuelle instanser om barn og unges utvikling, læring og trivsel.
- reflektere over egen og institusjonens praksis i arbeidet med videreutvikling av det spesialpedagogiske arbeidet i et inkluderende samfunn.
- reflektere over etiske spørsmål i møte med barn ,unge og deres foresatte.
- vurdere og bruke relevante forskningsresultater i det spesialpedagogiske arbeidet og selv kunne gjennomføre systematisk utviklingsarbeid .
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- integrere generell kunnskap om læring og om læringsmiljøet betydning, og kunne knytte det til barn og unge med spesielle behov
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over det spesialpedagogiske arbeidet knyttet til barnehagens/skolens /voksenopplæringens innhold og oppgaver med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- ha forståelse for og innsikt i etiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kunne delta i , bidra til å gjennomføre utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehage/skole/voksenopplæring.
- identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrket
- vise endrings- og utviklingskompetanse
- formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og mestre norsk på en kvalifisert måte
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Innholdet i studiet bygger på målet for studieprogrammet og tar utgangspunkt i 12 hovedemner:
Emnene er uavhengige av hverandre og kan følges enkeltvis som 15 studiepoengs emner. Den fleksible oppbygningen gjør det mulig å følge studiet både på deltid og heltid. Emnene på 2 og 3-årstrinn krever 30 stp pedagogikk eller spesialpedagogikk i forkunnskaper. Oppstart på bacheloroppgave krever at de andre modulene eller tilsvarende er fullført.
Internasjonalisering
Det vil bli gitt muligheter for praksis i utlandet.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter og Nefsis blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.
Forholdet mellom teori/praksis
Det vil være 1 uke praksis 1 studieår.
Vurderingsformer
Se under hvert emne.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 26.02.2013