2306 IKT i læring 1
Innledning
Digital kompetanse betyr å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke egen studiesituasjon, framtidig yrke og samfunnet generelt.
I læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK-06) er digital kompetanse beskrevet som en av de fem grunnleggende ferdighetene elevene skal tilegne seg i skolen sidestilt med ferdighetene å kunne uttrykke seg muntlig, skriftlig, å kunne lese og regne. De fem basisferdighetene inngår i et helhetlig perspektiv som favner læringsstrategier og sosial kompetanse.
Studie gir en grunnleggende innføring i de viktigste verktøyene for bruk i skolen.
I Kunnskapsløftet er digital kompetanse sidestilt med ferdigheter i skriving, lesing og regning og inngår i et helhetlig perspektiv som favner læringsstrategier og sosial kompetanse. Digital kompetanse er konkretisert og bygget inn i de ulike læreplanene for fagene og IKT beskrives som del av en samlet utviklingsstrategi.
Studiet dekker pedagogisk bruk av IKT i skolen. IKT åpner for nye pedagogiske utfordringer og muligheter, blant annet for nye kontaktformer studentene imellom, og mellom studenter og lærere. IKT-undervsiningen skal fungere som en verktøy- og kunnskapsplattform for fagene i allmennlærerutdanningen. De operative kunnskapene og ferdighetene studentene tilegner seg gjennom undervisning og veiledning, skal de etter hvert bruke for å utvikle innhold og form i andre faglige sammenhenger.
Studentene må sørge for å anvende det de lærer og selv utvikle kompetansen sin videre. Det er en forutsetning for deltakelse at studentene kjenner til bruk av standard IKT-verktøy og disponerer egen PC med standard programvare og god internettilgang. Studentene må inngående beherske gjeldende systemer for kommunikasjon og publisering - en læringsplattform (LMS) og videokonferanse.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe:
Primært lærere på alle trinn i grunnskolen, men også de som arbeider med pedagogisk anvendelse av IKT i andre sammenhenger og yrker.
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse
Mål for studieprogrammet
Mål er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studieprogrammet er organisert i to moduler:
IKT i læring 301: Grunnleggende ferdigheter
IKT i læring 302: Pedagogisk bruk av IKT.
Se detaljer under hver enkelt emne.
Internasjonalisering
Det legges opp til en faglig utenlandstur på vårsemesteret.
Arbeids- og læringsformer
Studiet er organisert som nettstudium med obligatoriske samlinger.
Modul 1 IKT 301 har fast undervisningstid på nett i sanntid hver tirsdag kl 1500-1800
Modul 2 IKT 302 har fast undervisningstid på nett i sanntid hver onsdag kl 1600-1900
Fravær fra obligatorisk studieaktivitet iflg semesterplanen og manglende innleveringer - uansett årsak - skal erstattes med tilsvarende studieaktivitet/innlevering etter avtale med faglærer. For å framstille seg til eksamen må obligatoriske deler av studiet være fullført og godkjent av faglærer.
Eventuell studietur, omfang og innhold, blir avklart i samråd med studentene innen 2 mnd. etter studiestart.
Forholdet mellom teori/praksis
Studenter som tar faget som del av allmennlærerutdanning, har obligatorisk skolepraksis iflg praksisplan ved EFL. Studenter med godkjent lærerutdanningspraksis har fagdidaktisk oppgave i skolepraksisperioden. Det legges vekt på å bruke den teoretiske kunnskapen i praksis, dette blir bl.a. ivaretatt ved praksis i grunnskolen der studenten bruker informasjonsteknologien i skolens fag.
Vurderingsformer
Se detaljer under emner.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Hans Olav Oldrup Johnsen - 07.03.2013