2310 Religion, livssyn og etikk 2 (nettbasert)

Innledning

Studiet er nettbasert med to korte samlinger på Notodden. Dessuten vil det være noe undervisning via internett og læringsplattformen Fronter.

Målgruppe og opptakskrav

Dette studiet er beregnet på studenter som har tatt 20 eller 30 studiepoeng KRL, RLE eller tilsvarende studier fra før. For studenter som bare har 20 studiepoeng tidligere, vil det være mulig å ta 10 studiepeong ekstra slik at de tilsammen har 60 stp i faget.

Mål for studieprogrammet

Studiet vil kvalifisere til undervisning i RLE på alle trinn i grunnskolen.

Læringsutbytte

Studentene skal oppnå en bred kunnskap for undervisningsarbeid i RLE ved å arbeide med følgende emneområder:

Fagdidaktikk

Kristendommen

Andre religioner og livssyn

Etikk og filosofi

Se nærmere spesifisering i emneplanen nedendor

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30KRL2 Religion, livssyn og etikk 2 30,00 O            
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Dette er et studietilbud som kan tas som valgfag ved HIT eller eksternt studium.

Internasjonalisering

Studiet kan kombineres med et eventuelt internasjonalt semester for de studentene som vil velge det.

Arbeids- og læringsformer

Det vil for studieåret 2012-13 være to obligatoriske dags-samlinger, en oppstartssamling torsdag i uke 36 og en torsdag i uke 6. Dessuten vil det tilbys støtteforelesninger via internett.

Studiet vil eller være organisert omkring mappearbeid der studentene skriver oppgaver i hvert av de sentrale emnene i studiet og får grundig veiledning på disse

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet stiller ikke krav om praksis for studenter som ikke tar dette som del av sin grunnutdanning, men arbeidsmappa må innholde minst en oppgave som tar utgangpunkt i praksisfeltet

Vurderingsformer

Studentene må få godkjent en arbeidsmappe med 5-6 arbeider fra sentrale deler av studiet.

Karakteren setter på grunnlag av:

a) En eksamensmappe som er et utdrag fra arbeidsmappen (40%)

b) En muntlig eksamen (60%)


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Idar Vassli <idar.vassliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 03.05.2013