2310 Religion, livssyn og etikk 2 (nettbasert)
Innledning
Studiet er nettbasert med to korte samlinger på Notodden. Dessuten vil det være noe undervisning via internett og læringsplattformen Fronter.
Målgruppe og opptakskrav
Dette studiet er beregnet på studenter som har tatt 20 eller 30 studiepoeng KRL, RLE eller tilsvarende studier fra før. For studenter som bare har 20 studiepoeng tidligere, vil det være mulig å ta 10 studiepeong ekstra slik at de tilsammen har 60 stp i faget.
Mål for studieprogrammet
Studiet vil kvalifisere til undervisning i RLE på alle trinn i grunnskolen.
Læringsutbytte
Studentene skal oppnå en bred kunnskap for undervisningsarbeid i RLE ved å arbeide med følgende emneområder:
Fagdidaktikk
Kristendommen
Andre religioner og livssyn
Etikk og filosofi
Se nærmere spesifisering i emneplanen nedendor
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne:
|
Dette er et studietilbud som kan tas som valgfag ved HIT eller eksternt studium.
Internasjonalisering
Studiet kan kombineres med et eventuelt internasjonalt semester for de studentene som vil velge det.
Arbeids- og læringsformer
Det vil for studieåret 2012-13 være to obligatoriske dags-samlinger, en oppstartssamling torsdag i uke 36 og en torsdag i uke 6. Dessuten vil det tilbys støtteforelesninger via internett.
Studiet vil eller være organisert omkring mappearbeid der studentene skriver oppgaver i hvert av de sentrale emnene i studiet og får grundig veiledning på disse
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet stiller ikke krav om praksis for studenter som ikke tar dette som del av sin grunnutdanning, men arbeidsmappa må innholde minst en oppgave som tar utgangpunkt i praksisfeltet
Vurderingsformer
Studentene må få godkjent en arbeidsmappe med 5-6 arbeider fra sentrale deler av studiet.
Karakteren setter på grunnlag av:
a) En eksamensmappe som er et utdrag fra arbeidsmappen (40%)
b) En muntlig eksamen (60%)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Idar Vassli <idar.vassliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 03.05.2013