VUSPE2 Spesialpedagogikk påbygging 2, nettbasert m/samlinger
Innledning
Delvis nettbasert studie i spesialpedagogikk, bygger på 60 stp spesialpedagogikk e.l.
Denne fordypningsenheten bygger på 3-årig høyere utdanning, med min. 30 stp pedagogikk / eller spesialpedagogikk. I tillegg kreves min. 30 stp spesialpedagogikk.
Hver modul går over ett semester.
Studiet organiseres som delvis nettbasert med ca 3 fysiske samlingsdager (dagtid, Notodden) - per modul.
Hver av de tre modulene à 10 studiepoeng,
- Sosiale- og emosjonelle lærevansker (Modul 1)
- Språk-, lese og skrivevansker (Modul 2)
- Migrasjonsrelaterte lærevansker (Modul 3)
Kan taes enkeltvis og uavhengig av hverandre.
Undervisning og læring foregår
- via klasserom på nett (Fronter)
- på fysiske samlinger (Notodden)
- ved selvstudium
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe: Lærere, førskolelærere, barnevernspedagoger, vernepleiere o.l. Se opptakskrav.
Opptakskrav: 3-årig høyere utdanning, med min. 30 stp pedagogikk / eller spesialpedagogikk. I tillegg kreves min. 30 stp spesialpedagogikk.
Mål for studieprogrammet
Å videreutvikle studentenes kunnskap og evne til refleksjon knyttet til funksjons- og lærevansker som disse modulene representerer sett i et interaksjonsperspektiv.
Målsettingen er at studenten skal utvikle sin
- fagkompetanse,
- didaktiske kompetanse,
- sosiale kompetanse,
- endrings- og utviklingskompetanse,
- samt yrkesetiske kompetanse.
Dette innebærer at studenten skal tilegne seg nye kunnskaper, nye ferdigheter og utvikle holdninger i faget.
Læringsutbytte
Det spesialpedagogiske arbeidsområdet er og vil bli et sentralt arbeidsfelt i den inkluderende barnehage og skole, og andre lærings- og omsorgstilbud. Dette studiet vil først og fremst rette seg mot arbeid med barn og ungdom.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieplan Spesialpedagogikk påbygging 2
|
Internasjonalisering
Nei
Arbeids- og læringsformer
Studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter.
Vurderingsformer
Det arrangeres 4 timers skriflig prøve etter hver modul. *) Se også alternativ vurdering for 30 stp – nedenfor
Eksamen kan avlegges når obligatoriske krav er godkjent/vurdert til bestått.
*) Alternativ vurderingsform ved 30 stp:
Alle arbeidskrav må være bestått før man kan avlegge en 6 timers skriftlig prøve som samler alle 3 modulene.
Hvilken vurderingsform som skal benyttes må avtales/avklares ved studiestart, evt. så tidlig som mulig etter oppstart.
Det tas forbehold om evt. endringer og tilstrekkelig antall søkere for igangsettelse.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <tone.m.tesdalSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grethe M. Lauritzen <anne.g.lauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 01.09.2015