Forbrukeratferd xxxx

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskap om sentrale temaer og teorier innen forbrukeratferd
  • har kunnskap om psykologiske beslutningsprosesser
  • har kunnskap om evaluering av teorier innen forbrukeratferd

Ferdigheter

  • kan analysere teorier innen forbrukeratferd
  • kan anvende teorier om forbrukeratferd på problemstillinger i egen forskning
  • kan anvende teorier om forbrukeratferd på praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • har grundig innsikt i de psykologiske prosessene som påvirker forbrukeratferd
  • har kunnskap om hvordan innsikt i forbrukeratferd kan brukes både i forretningsutvikling og markedsføring
  • kan anvende kunnskapen i problemstillinger i videre studier og jobb

Innhold

Forbrukerpsykologi

  • motivasjon
  • persepsjon
  • læring
  • holdninger
  • hukommelse

Forbrukerens beslutningsprosesser

  • problemerkjennelse
  • informasjonssøk
  • valg
  • evaluering

Forbrukerkultursosial

  • klasse og status
  • referansegrupper
  • husholdning
  • personlighet
  • livsstil
  • verdier

Andre tilknyttede temaer

  • innovasjonsadoptering
  • symbolikk
  • merkevarebygging
  • etikk og sosialt ansvar

Arbeids- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført som klasseundervisning og casediskusjoner i tillegg til individuelle studentpresentasjoner. 3-5 Forelesnings- og presentasjonstimer pr. uke over ett semester.

Vurderingsformer

Innleveringer og presentasjoner, 40 %, og skriftlig sluttprøve, 4 timer, 60 %. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2013