Småbarn og estetikk SMÅBARN
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om de minste barnas væremåte og deres læring gjennom leik og sosialt samspill med andre barn og voksne.
- Kunnskap om ulike kriterier for kvalitet i samspillet mellom barn og voksne.
- Kunnskap om ny forskning (om) rundt de minste barna
- Kunnskap om barns musikalske utvikling og uttrykk/ væremåte
- Kunnskap om musikkens elementer og aktiviteter
- Kunnskap om å legge til rette for musikalske uttrykk og inntrykk på varierte måterKunnskap om kropp, rom, virkemidler og improvisasjon i leik og iscenesatte samspill med barn.
- Kunnskap om barns medvirkning i iscenesatte møter
- Kunnskap om performativ estetikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- Ferdigheter i å samhandle og kommunisere med de minste barna.
- Ferdigheter til å kunne kritisk reflektere over pedagogisk arbeid med de minste barna.
- Ferdigheter til å planlegge, gjennomføre og vurdere barnehagens hverdagsliv ut fra rammeplanens (R11) innhold og oppgaver
- Beherske spill på relevant(e) instrument(er), sang, og lydkilder som er aktuelle i barnehagen
- Lede musikkaktiviteter med små barn og musisere sammen med barna
- Ferdigheter i å tilrettelegge barnehagens lydmiljø
- Ferdigheter til å bruke rom, kropp, virkemidler og improvisasjon bevisst i iscenesatt samspill med små barn.
- Ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere skapende og utforskende møter med små barn
- Ferdigheter til å tilrettelegge og ivareta for barns medskaping i estetiske møter
Generell kompetanse
Studenten har:
- Kompetanse til å ivareta små barns estetiske behov
- Kompetanse til å ha et reflektert forhold til profesjonsrolle som omsorgsperson, oppdrager og kulturformidler.
- Kompetanse til å vurdere og nyttiggjøre seg av aktuell forskning.
- Kompetanse til å ivareta barns musikalske utvikling og uttrykk
- Kompetanse i å legge til rette for musikalske uttrykk og inntrykk på varierte måter
- Kompetanse til å ivareta egen musikalske utvikling
- Kompetanse til å forstå og nyttiggjøre seg av kunst for små barn og forskning om kunst og barn.
- Kunne reflektere over og vurdere egen rolle i møte med barns estetiske væremåte
- Kompetanse til å ivareta egen dramafaglige utvikling
Innhold
Emnet vil gi grunnlag for studenten til å reflektere over sin egen rolle som omsorgsperson, oppdrager og kulturformidler. Det vil fokusere på kvaliteten i profesjonskompetansen. Studenten vil få erfaring med å lede estetiske, skapende prosesser med små barn. Emnet vil gi studentene forståelse for sammenhengen mellom de minste barnas væremåte og estetiske uttrykk. Dette vil forberede studentene på de pedagogiske utfordringene og mulighetene det gir å arbeide med de estetiske fagene og de minste barna.
Det vil arbeides med sang og spill som en måte å kommunisere med små barn på. Studentene skal også arbeide med rom, kropp, stemme og dramatiske virkemidler som viktige komponenter i skapende arbeid og prosesser med små barn.
Arbeids- og læringsformer
Gjennom eget skapende arbeid og refleksjon vil emnet gi studenten forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis.
Undervisningen vil bestå i forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, gruppearbeid og Workshop.
Studenten må sette av tid til egen øvelse og arbeid med praktiske ferdigheter i musikk og drama
Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
Et iscenesatt samspill med små barn
Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet.
Teoretisk individuell skriftlig eksamen, vektes 40 %
Praktisk gruppeeksamen, vektes 60 %
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.04.2014